خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

رمضان در خوزستان از پهن شدن سفره های افطار تا برگزاری «گرگیعان»

مهر گزارش می‌دهد؛

رمضان در خوزستان از پهن شدن سفره های افطار تا برگزاری «گرگیعان»

اهواز- مردم استان خوزستان در ماه رمضان علاوه بر برگزاری مناسک و آئین‌های معمول نیز برنامه‌های متفاوت و جذابی در ماه رحمت و مغفرت اجرا می‌کنند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: ماه پر خیر و برکت رمضان که می‌آید، حال و هوای مردم خوزستان رنگ دیگری به خود می‌گیرد چرا که خوزستانی‌ها مناسک و آئین‌های خاصی را برای این ماه الهی برگزار می‌کنند؛ مردم این استان در این ماه کدورت را کنار می‌گذارند و با طلبیدن حلالیت از یکدیگر به پیشواز ماه غفران و رحمان می‌روند.

هنگامی که ماه رمضان می‌رسد، مردم خوزستان به طور معمول بعد از اقامه نماز مغرب در مساجد، سفره افطاری را پهن و با شیر گرم، خرما و چای از نمازگزاران پذیرایی می‌کنند. همچنین رسم دیگری بین خوزستانی‌ها رایج است آنها معتقد هستند که همیشه هنگام افطاری مهمان هم داشته باشند، به همین دلیل صله رحم و دید و بازدید در این ماه در استان خوزستان به اوج خود می‌رسد.

برای مهمانی افطاری، اهل خانه انواع خوراکی و خوردنی مانند رنگینک، حلوا، مسقطی به علاوه فرنی، حلیم و آش و قلقل سفره افطار را تهیه، بعد همراه آب‌داغ با نبات، چای و شیر از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

خوزستانی‌ها غذاهای مخصوصی در رمضان مانند «سمبوسه»، «هریس»، «تشریبه»، «قلقل» و «ماقوده» تهیه می‌کنند. قهوه هم از نوشیدنی‌های رایج در خوزستان است که این شب‌ها طرفداران زیادی دارد.

برگزاری مراسم ۳۰ روزه روضه‌خوانی در خانه‌ها و اغلب حسینیه‌ها بیشتر بین مردم عرب خوزستان رایج است. خوزستانی‌ها مراسم شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و همچنین شب قدر را با عزاداری و خواندن قرآن و ادعیه برگزار می‌کنند.

برگزاری «گرگیعان» در خوزستان

«گرگیعان» یکی دیگر از آئین‌های قدیمی و ویژه ماه رمضان است که هنوز در مناطق مختلف اهواز و شهرهای کارون، شوش، هویزه، امیدیه، شادگان، حمیدیه، سوسنگرد، خرمشهر و آبادان برپا می‌شود. «گرگیعان» یا قرقیعان هر ساله شب ۱۵ ماه رمضان و مصادف با ولادت امام حسن مجتبی (ع) به شکلی خاص و شاد بین عرب‌های این استان برگزار می‌شود.

برخی معتقدند وجه تسمیه آن از «قرع الباب» به معنای در زدن گرفته شده است، به این دلیل که کودکان در خانه‌ها را برای گرفتن شیرینی و عیدی می‌کوبند؛ برخی دیگر در این‌باره می‌گویند که از کلمه «قرّة العین» (نور چشم) مشتق شده است.

مراسم گرگیعان مصادف با تولد امام حسن مجتبی (ع) است و دلیل اجرای آن را مربوط به خوشحالی پیامبر اکرم (ص) برای تولد اولین نوه‌اش می‌دانند. نام اصلی این آئین «قرقیعان» است ولی با توجه به اینکه عرب‌های خوزستان حرف «قاف» را در بیشتر کلمات «گاف» ادا می‌کنند به آن «گرگیعان» می‌گویند.

این مراسم به این شکل است که کودکان در هر منطقه پس از افطار با همراه داشتن کیسه برای جمع‌آوری شیرینی، آجیل، کیک و انواع خوراکی با پوشیدن لباس‌های محلی و با شور و شعف به کوچه پس‌کوچه‌های شهر یا روستای محل سکونت خود می‌روند و از صاحب خانه شیرینی و تنقلات می‌خواهند. آنها سراغ تک تک خانه‌ها می‌روند، در می‌زنند و با خواندن اشعاری اهالی آن خانه را مورد خطاب قرار می‌دهند و عیدی، شیرینی و انواع خوراکی جمع می‌کنند. اهالی محل و بزرگ‌ترها هم با روی خوش از کودکان استقبال و شیرینی و آجیل و خوراکی‌ها را میان آنها تقسیم می‌کنند.

البته مراسم «گرگیعان» فقط در نیمه ماه رمضان برگزار نمی‌شود بلکه این آئین دیرینه در عید فطر توسط کودکان برگزار می‌شود به گونه‌ای که از صبح روز عید آغاز شده و گاهی تا بعد از ظهر ادامه دارد؛ به همین دلیل «گرگیعان» از مراسم مهم ماه رمضان در خوزستان به شمار می‌رود.

رمضان در خوزستان از پهن شدن سفره های افطار تا برگزاری «گرگیعان»

پذیرایی از مهمانان با «مرش»

دو روز قبل از عید فطر در میان عرب‌های خوزستان، «ام الحلس» یا «ام الوسخ» (به معنی روز پاکیزگی و پیرایش) نامیده می‌شود. آنها این ۲ روز را به خانه‌تکانی و تمیز کردن خانه اختصاص می‌دهند، خانواده‌ها همچنین وسایل نو و جدید را جایگزین وسایل قدیمی خانه‌های خود می‌کنند.

«عید فطر» از اعیاد اصلی عرب‌های خوزستان است، به همین دلیل آنها این روز را بسیار گرامی می‌دارند. خرید آجیل، پوشیدن لباس نو و دید و بازدید از کارهایی است که در این مناسبت انجام می‌شود. در روز عید، اهالی یک محله بعد از خواندن نماز عید فطر برای تبریک عید به منزل بزرگ فامیل یا ریش سفید روستا یا منطقه می‌روند. آنها همچنین در روز عید به خانه آشنایانی می‌روند که در سال گذشته عزیزی را از دست داده‌اند.

جوان‌ها روز عید فطر لباس محلی دشداشه (لباس مردانه عرب‌ها) می‌پوشند. دختران نیز دست‌های خود را حنا می‌بندند و چادر عربی بر سر می‌کنند. خانواده‌ها برای ایام عید سفره عید تدارک می‌بینند و در این سفره که تا چند روز در خانه گسترده می‌ماند میوه، آجیل، شیرینی، بیسکویت و بخور می‌گذارند.

رمضان در خوزستان از پهن شدن سفره های افطار تا برگزاری «گرگیعان»

بخور پایه ثابت حال و هوای عید فطر در خانه‌های عرب‌های خوزستان است. آنها با مجمره‌ای کوچک حاوی بخور خوشبو، فضای خانه‌ها را عطرآگین می‌کنند. در برخی مناطق صاحب خانه از مهمانانی که برای بازدید می‌آیند با «مرش» (گلابدان‌های کوچک و مخصوص) پذیرایی می‌کند و مقداری گلاب به کف دستان آنها می‌ریزد یا گاه چند قطره بر سر مهمان می‌پاشد، سپس با شربت، قهوه و آجیل از آنها پذیرایی می‌کند.

برپایی سفره‌های افطار

یکی از رسم‌های مردم خوزستان در ماه مبارک رمضان، سنت افطاری دادن بین اقوام و دوستان است. معمولاً اعضای خانواده به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند که چند شب یک بار را افراد فامیل در خانه یکی از اقوام افطار کنند. مثلاً بین برادران و خواهران این مراسم برگزار می‌شود و هر چند روز یک بار یکی از برادران یا خواهران افطار همه اعضای فامیل را دعوت می‌کند.

افراد عقیده دارند این کار باعث ایجاد مودت و دوستی و رزق و روزی برای صاحبخانه می‌شود. این رسم افطاری دادن در حال گسترش است و هر ساله افراد بیشتری به این رسم می‌پیوندند ضمن اینکه افرادی هم هستند که برای دوستان یا افراد محله خود مراسم افطار برگزار می‌کنند

رمضان در خوزستان از پهن شدن سفره های افطار تا برگزاری «گرگیعان»

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جندی‌شاپور کهن‌ترین دانشگاه جهان نبود!

تحقیق عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نشان می‌دهد؛

جندی‌شاپور کهن‌ترین دانشگاه جهان نبود!

ایسنا/خوزستان دکتر عباس امام در مطلبی با نام «جندی‌شاپور کهن‌ترین دانشگاه جهان نبود!» می‌نویسد: «در اینکه مرکز علمی آموزشی- پژوهشی کهن ایرانی جندی شاپور، یکی از افتخارات بسیار بزرگ خوزستان، ایران و شرق جهان/خاورمیانه بوده است، کمترین تردیدی نیست. همچنین، در اینکه آن دانشگاه یکی از کهن‌ترین مراکز علمی جهان بشریت بوده است، نیز کوچک‌ترین تردیدی وجود ندارد.»

این محقق و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه مطلب که آن را برای انتشار در اختیار ایسنا گذاشته است می‌آورد:

«هم صاحب نظران ایرانی و هم مورخان ایرانی تاریخ علم بر این نکته اتفاق نظر دارند که دانشگاه جندی شاپور عصر ساسانی (احتمالا در مکانی در میانه ۲ شهر دزفول و شوشتر که امروزه شاه‌آباد/اسلام‌آباد خوانده می‌شود) تا چند سده از استحکام علمی-سازمانی بسیار بالایی برخوردار بوده و خدمات علمی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی شایان توجه و گسترده و اثرگذاری ارایه کرده نیز تردیدی وجود ندارد (الگود،۱۹۳۸؛ اولیری، ۱۹۴۸؛ سارتون، ۱۹۵۲؛ برنال، ۱۹۵۴؛ دامپییر، ۱۹۸۷؛ Miller,۲۰۰۶؛ قفطی، ۱۳۴۷؛ زرگران، ۱۳۹۵؛ جلیلیان، ۱۴۰۰). اما، در اینکه آن دانشگاه کهن را قاطعانه «کهن‌ترین دانشگاه جهان» بنامیم تردیدهایی جدی وجود دارد.

نخست اینکه مهم‌ترین نهاد ناظر بین‌المللی امور علمی، فرهنگی و آموزشی جهان وابسته به سازمان ملل به نام یونسکو (UNESCO) در ۹ مارس سال ۲۰۲۱ طی یک پیام از زبان مدیرکل آن سازمان به نام خانم آدری آزولی (Audrey Azoulay ) ضمن تایید جایگاه والای آن مرکز علمی در تاریخ بین‌المللی علم، بر تعلق دانشگاه باستانی جندی شاپور به دوره ساسانی تاکید کرد، ولی از آن دانشگاه به عنوان «نخستین دانشگاه جهان» نام نبرد. بدیهی است پیام خانم آزولی، همراستا با دانش تخصصی فعلی ما درباره آن نهاد علمی باستانی است که بر بنیاد داده‌های همه منابع معتبر تاریخی ایرانی، عربی و غربی می‌دانیم در حدود ۱۷۵۰ سال پیش، در زمان شاپور یکم (یا شاید شاپور دوم) ساسانی پایه‌ریزی شد و گسترش یافت و بعدها با زوال آن و انتقال منابع انسانی، مدیریتی و مکتوب آن به بغداد دوران خلفای عباسی، در آنجا نیز جندی شاپوریان موفق شدند کمک بسیار شایان توجهی به پزشکی و دیگر رشته‌های علمی جهان اسلام از خود به یادگار بگذارند. به این ترتیب، چنانچه بنیانگذاری و گسترش آموزشگاه باستانی جندی شاپور را در حدود سده چهارم میلادی بینگاریم، آنگاه باید منطقا بپذیریم که نهاد آموزشی یونانی «آکادمی» افلاطون (که به نوشته صاحب نظران از جمله کاپلستون (۱۹۴۶)، در سال‌های ۳۸۷- ۳۸۸ پیش از میلاد برپا شد)، دست‌کم ۷۰۰ سال بیش از جندی شاپور ما قدمت دارد.

به همین دلیل بوده است که کاپلستون (۱۹۴۶) می‌نویسد «آکادمی را به حق می‌توان نخستین دانشگاه اروپایی نامید» (ص. ۱۵۸). اهمیت پیشگامی تاریخی «آکادمی افلاطون» از این جنبه نیز هست که «۹ قرن در آتن دوام داشت تا آنکه در ۵۲۹ م به دستور امپراتور یوستی نیانوس بسته شد» (دامپی یر، ۱۹۸۷: ۵۰-۵۱). برنال (۱۹۵۴) در اهمیت همین آکادمی چنین اظهار نظر کرده است «اهمیت بزرگ این مکتب در این است که مادر تمام دانشگاه‌ها و مجامع علمی امروز به شمار می‌رود... این موسسه، یقینا به مفهوم امروزی کلمه حالت آموزشگاهی و آکادمیک داشته است... به ویژه، تاکید خاص افلاطون در آکادمی بر یادگیری و آموزش ریاضیات این فایده را داشت که دست‌کم نظم علمی را رایج ساخت چرا که در غیر این صورت در آنجا جز آموزش ادبی محض چیزی باقی نمی‌ماند» (ص. ۱۵۷).

نکته بعدی، اشاره کاپلستون درباره آکادمی افلاطون (که گویی در پاسخ پاره‌ای تشکیکات برخی از ما ایرانی‌هاست) این است که «در آکادمی افلاطون، مطالعات و تحقیقات محدود به فلسفه محض نبود بلکه رشته وسیعی از علوم کمکی مانند ریاضیات و اخترشناسی و علوم طبیعی را نیز دربرمی‌گرفت و اعضای آن حوزه در پرستش و تقدیش فرشتگان هنر نیز شرکت داشتند... موسیقی، زیست‌شناسی، گیاه‌شناسی، ستاره‌شناسی و طبقه‌بندی منطقی مورد پژوهش و پیگیری قرار می‌گرفت» (کاپلستون، ۱۹۴۶: ۱۵۸-۱۵۹). حتی در زمینه پزشکی و جراحی‌های گوناگون، پیشگامی یونانیان قرن پنجم پیش از میلاد بر ایرانیان قطعی است.

برای پذیرش این مدعا، خوانندگان گرامی را به مطالعه فصل ۱۳ سارتون (۱۹۵۲) دعوت می‌کنم که با عنوان «پزشکی یونان در قرن پنجم [پیش از میلاد]» با توضیحات مفصل و با ذکر نام بسیاری از پزشکان یونانی و عناوین رساله‌های پرشمار پزشکی آنان و نیز نام ۲ مدرسه پزشکی به نام‌های «مدرسه کنیدوس» (Cnidus) و «مدرسه کوس» (Cos) از آسیب‌شناسی بسیاری بیماری‌ها و تشخیص و درمان فهرست بلندبالایی از بیماری‌ها نام می‌برد. افزون بر این، در عظمت نام یونان باستان در تاریخ علم پزشکی، می‌توان به نام ۲ پزشک نامدار یونانی یعنی بقراط و جالینوس نیز اشاره کرد که تا همین امروز در همه جای جهان پزشکان کار حرفه‌ای پزشکی خود را با «سوگند بقراط» آغاز می‌کنند، همچنانکه تا همین امروز نشان اختصاصی و بین‌المللی رشته پزشکی/ داروسازی و همچنین نشان ویژه «سازمان بهداشت جهانی» (WHO) ۲ مار پیچیده بر یک محور قائم (موسوم به کادوسه) است که این نماد از یونانیان بجا مانده است.

و اما یک نکته بسیار مهم در ارتباط با پیشگامی جراحی یونانیان بر ایرانیان روایتی است در همین بخش ۱۳ سارتون ( ۱۹۵۲ : ۳۸۸)، آنجا که می‌نویسد «شهرت جراحان یونانی همه جا را فرا گرفته و پیش از پایان قرن ششم پیش از میلاد، به ایران نیز رسیده بود. گواه بر این مدعا داستان دموکدس کروتونی است که او را به دربار پادشاه ایران داریوش دعوت کردند». همین ماجرا در دورانت (۱۹۳۹) به این گونه روایت شده است «در سال ۵۲۰ پ.م. پزشکی به نام دموکیدس (Democedes) که در کروتونا به دنیا آمده بود، در آگینا(Aegina )، آتن، ساموس و شوش به کار پزشکی پرداخت و داریوش و آتوسا(Atossa)، ملکه ایران، را معالجه کرد و در پایان عمر به زادگاه خود بازگشت» (دورانت، ۱۹۳۹ :۱۴۸).

نکته دیگری که نباید مورد چشم‌پوشی ما ایرانی‌ها قرارگیرد آن است که به گواه تمام منابع ذیربط فارسی، عربی و غربی در دانشگاه باستانی جندی شاپور شمار نخبگان نامدار علمی شاغل در آن آموزشگاه، به هر علتی بیشتر انیرانی (یونانی، رومی، هندی، سریانی، مصری و...) بوده‌اند تا ایرانی، هرچند در زمینه بنیانگذاری مرکز علمی جندی شاپور توسط شاهان ساسانی و پشتیبانی آن‌ها از آن جای هیچ تردیدی نیست.

در این میان، ۲ تن از پژوهشگران ایرانی طی مقاله‌ای مفصل با عنوان «چرا مرکز علمی جندی شاپور را می‌توان نخستین دانشگاه جهان نامید» (ماحوزی و ابراهیم آبادی، ۱۴۰۰) کوشیده‌اند تا با طرح کاستی‌هایی (فرضی؟) در «ساختار سازمانی» و «کارکردهای» آکادمی‌های آتنی افلاطون و ارسطو، آن ۲ آموزشگاه باستانی را غیرشایسته عنوان «دانشگاه» قلمداد کنند. به عنوان مثال، در آن مقاله ادعا شده که در آکادمی‌های نامبرده «نه تفکیک علوم به طور جدی مد نظر بود و نه تسهیلاتی برای آموزش متعلمان در نظر گرفته شده بود و نه مراتب آموزشی به گونه ای تعریف شده وجود داشت... بنابراین، نمی‌توان عنوان دانشگاه را برای آن‌ها نیز به کار گرفت» (ص. ۳۰۶). اما، وقتی خواننده مقاله به دنبال اسناد و مدارک مدعیات این ۲ پژوهشگر در اثبات گزاره ‌های مدنظرشان در صفحات بعدی مقاله جستجو می‌کند، مطلب قابل اتکا و قابل اعتنایی دیده نمی‌شود.

این در حالی است که در منابع ذیربط غربی مرتبط با تاریخ علم در یونان باستان- و مشخصا آکادمی‌های آتنی افلاطون و ارسطو- صدها نکته ریز و درشت مستند بازگو شده است؛ نکاتی که شوربختانه ما یک هزارم آن جزییات را درباره ساختار و عملکرد سازمان جندی شاپور ساسانی دردست نداریم! به عنوان نمونه، در مورد آکادمی‌های آتنی، در سارتون (۱۹۵۲) می‌خوانیم که اصولا در آکادمی پنج دوره زمانی مدیریت و رویکرد مدیریتی وجود داشته، آن هم با ذکر دقیق نام و نشان مدیران مورد اشاره و پاره‌ای جزییات ذیربط. همچنانکه نام و مشخصات بسیاری از استادان و دانش‌آموختگان آن نهاد در رشته‌های گوناگون ذکر شده‌اند. درباره پاره‌ای مشخصات فیزیکی آکادمی و نیز واحدهای سازمانی آن برای دانشجویان نیز (هرچند با قید «فرض») چنین می‌خوانیم:

باید چنین فرض کرد که در آن باغ [آکادمیا]، بعضی ساختمان‌ها مانند نمازخانه یا موزئوم [Museum] (معبدی برای موزها [Muses] یا الهه‌های شعر) و چند اتاق برای شاگردان و آموزگاران و تالارهایی برای اجتماع و سخنرانی و شاید غذاخوری در مواقع رسمی وجود داشته است. با ملاحظه آب و هوای آتن، امکان دارد که بیشتر کارهای تدریس در درختستان یا در ایوان‌ها و غلام گردش‌ها صورت گرفته باشند که در آنجا هر کس از گزند خورشید درپناه می‌بود و ضمنا از هوای آزاد هم بهره‌مند می‌شد (ص. ۴۲۶).

در هر حال، حجم گسترده اطلاعات در دسترس ما درباره ابعاد گوناگون ویژگی‌های آکادمیای یونان از لحاظ کثرت و تنوع با کمبود اطلاعات و منابع مرتبط با دانشگاه کهن جندی شاپور قابل قیاس نیست.

نکته با اهمیت بعدی درباره تمامی تحولات علمی و مراکز علمی جهان در طول تاریخ، مساله پیوستگی تجارب دانش‌اندوزی و دانش‌گستری بشری و نیز ضرورت تعامل در ژرفا بخشیدن به این روندهاست. مطالعه منابع پرشمار و معتبر غربی در این زمینه نشان می‌دهد که عموما در عین تاکید بر جایگاه ویژه آکادمی یونان در گسترش و ژرفا بخشیدن به کوشش‌گری‌های دانش‌اندوزانه و دانش‌گسترانه بشری، به گونه‌ای اروپا-محور یا غرب-محور به تاریخ علم نمی‌نگرند و نقش دیگر تمدن‌ها و فرهنگ‌های بشری پیشایونان، پسایونان و پیشا و پسارنسانس را نادیده نمی‌گیرند. به عنوان مثال، گوتاس (۱۹۹۸) به شکلی بسیار گسترده، عمیق و مستند از نهضت عظیم ترجمه یونانی- عربی در دوران خلفای عباسی سخن گفته که هم باعث رشد و اثرگذاری هر چه بیشتر فرهنگ اسلامی شد و هم در عین بعدها حال نقشی بی‌بدیل در شکل‌گیری دوران رنسانس در جهان غرب ایفاکرد.

دستاورد و توفیق ویژه زبانی نهضت ترجمه یونانی- عربی، نه تنها در پدید آوردن آثار علمی در زبان عربی بود... بلکه اهمیت و تاثیر آن برای زبان یونانی نیز چیزی کم از آنچه برای زبان عربی داشته است، نیست. نهضت ترجمه یونانی- عربی، نه فقط به بازیابی متون گمشده یونانی کمک کرد بلکه... به حفظ آن آثار به زبان یونانی نیز کمک کرد (ص. ۳۴۱).

بوترو، هرنشمیت و ورنان ( ۲۰۰۶) نیز در اثری بسیار عالمانه، منصفانه و خواندنی با عنوان «نیای غرب» مستندا بر پیوستگی پیوستار گسترش دانش‌ها از بین‌النهرین، مصر، ایلام، هند و یونان و... تاکید کرده‌اند. پایه بنیادین «نیای غرب» این گزاره است که سه ستون تمدن بشری (نوشتار،خردورزی و دین) در هزاره چهارم پیش از میلاد از رویارویی سومری‌ها و اکدی‌ها در میانرودان (عراق امروزی) پدید آمدند.

در زیر، ذکر نمونه‌هایی از نوشته‌های مورخان غربی تاریخ علم در این زمینه را بی‌مناسبت نمی‌بینم:

این فکر بسیار کودکانه‌ای است که انسان چنان تصور کند که علم با یونان آغاز شده است؛ بر «معجزه» یونان هزاران سال کار مصر و بین‌النهرین و احتمالا سرزمین‌های دیگر مقدم بوده‌اند و علم یونان بیشتر جنبه تجدید حیات داشته است، تا جنبه اختراع (سارتون، ۱۹۵۲ : یازده/مقدمه).

آکادمی از لحاظ مدرسه بودن، چیز تازه‌ای نبود چراکه چندین قرن پیش از تاسیس آن، نه تنها در یونان بلکه در بابل و مصر و کرت مدارسی وجود داشته است... . (سارتون،۱۹۵۲ : ۴۲۷).

فرهنگ یونانی نیز با آنکه ادعای اصالت و انحصارا یونانی بودن داشت، کاملا از تاثیر شرقی برکنار نمانده بود و ریشه بسیاری از مسایل یونانی را می‌توان به مصر و بابل رسانید... (اولیری،۱۹۴۸ : ۳۳).

علم یونانی، در میان مردم یونیایی ساکن آسیای کوچک پیدا شد زیرا پیشه بازرگانی مردم یونیا آن‌ها را به مراوده با مردم مصر، فینیقیه و بابل واداشته بود... (هال ، ۱۹۶۵: ۲۹).

در طول تاریخ، مراکز فعالیت‌های علمی همواره از جایی به جایی دیگر انتقال یافته... بابل، مصر و هند هر یک روزگاری کانون علوم باستانی بوده‌اند. یونان وارث مشترک آنها شد و برای نخستین بار مبنایی عقلایی علم را به مفهوم امروزی آن پی‌ریزی کرد... میراث علم یونانی به شرق که خود از آنجا سرچشمه گرفته بود، بازگشت. در سوریه، ایران، هند و حتی چین که در اقصای خاور قرار داشت نسیم تازه‌ای از علم وزیدن گرفت و آنگاه در پرتو لوای اسلام ترکیبی شکوهمند یافت و از این طریق بود که علم و فن به اروپای قرون وسطی راه یافت... (برنال، ۱۹۵۴: ۷).

به این ترتیب، پیداست که اطلاق عنوان‌هایی مانند «نخستین»، «اولین»، «ترین» و نظایر آن‌ها به هر پدیده فرهنگی یا علمی کار بس دشواری است و بهتر است ما نیز با پیروی از رویکرد عقلی، علمی و منصفانه تاریخنگاران غربی علم، از ادعای «ایران-محوری» و مصادره به مطلوب کردن تحولات مثبت علمی جهان با احتیاط بهره‌گیری کنیم، مگر آن که با شواهد و مدارک متقن و کافی بتوانیم از گزاره‌های خود دفاع کنیم؛ البته، آن هم در راستای تقویت همبستگی علمی دانشمندان جهان بشریت و نه فخرفروشی‌های بی‌پشتوانه و زیانبار. در پایان، در همین راستا سخنی از یکی از نوابغ عالم بشریت، عرب و اسلام یعنی این خلدون را نقل می‌کنم که در جایی با حالتی نوستالژیک و به سبک و سیاق تجاهل‌العارف می‌پرسد "کجاست دانش ایرانیان؟ کجاست دانش کلدانیان، آشوریان و بابلیان؟ کجاست آثارشان و ثمراتی که به دست آوردند؟ (بوترو، هرنشمیت ، و ورنان،۲۰۰۶: ۱۴).»

منابع:

الگود، سیریل (۱۹۳۸). تاریخ پزشکی ایران و سرزمین‌های خلافت شرقی (مترجم باهر فرقانی) (۱۳۵۶). تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.

اولیری، دلسی اونز (۱۹۴۸). انتقال علوم یونانی به عالم اسلامی (مترجم احمد آرام) (۱۳۴۲). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

بوترو، ژان، هرنشمیت، کلاریس و ورنان، ژان پی‌یر (۲۰۰۶). نیای غرب (مترجمان بهمن رستاخیز، رضادهقان و بهزاد حسین‌زاده) (۱۳۹۷). تهران: ققنوس.

برنال، جان (۱۹۵۴). علم در تاریخ (جلد اول و دوم) (مترجمان ح. اسدپور پیرانفر،کامران فانی) (۱۳۵۴ خ). تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.

جلیلیان، شهرام (به کوشش) (۱۴۰۰). جستارهایی درباره تاریخ جندی شاپور (در ۲ جلد) (جلد یکم: جندی شاپور در ایران پیش از اسلام). دزفول: انتشارات دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول.

دامپی یر، دبیلو. سی. (۱۹۸۷). تاریخ علم (مترجم عبدالحسین آذرنگ) (۱۳۷۱ خ). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).

دورانت، ویل (۱۹۳۹). تاریخ تمدن (عصر طلایی یونان) (مترجم فتح‌الله مجتبایی) (۱۳۳۹). تهران: کتابخانه معرفت.

زرگران، آرمان (۱۳۹۵). جندی شاپور: افسانه یا واقعیت؟ مجله علمی پزشکی جندی شاپور (دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ویژه‌نامه کنگره حکمت و خرد جندی شاپور، صص. ۱۱-۱۸. در جلیلیان، شهرام (به کوشش) (۱۴۰۰). جستارهایی درباره تاریخ جندی شاپور (در ۲ جلد) (جلد یکم: جندی شاپور در ایران پیش از اسلام) (صص. ۲۸۹-۲۹۹). دزفول: انتشارات دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول.

سارتون، جورج (۱۹۵۲). تاریخ علم (مترجم احمد آرام) (۱۳۴۶ خ). موسسه انتشارات امیرکبیر با همکاری انتشارات فرانکلین.

قفطی، جمال‌الدین علی بن‌یوسف (۱۳۴۷) (به کوشش بهین دارایی). تاریخ الحکما. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

کاپلستون، فردریک چارلز (۱۹۴۶). تاریخ فلسفه (جلد یکم) (مترجم جلال‌الدین مجتبوی) (۱۴۰۲). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

گوتاس، دیمیتری (۱۹۹۸). اندیشه یونانی، فرهنگ اسلامی: نهضت ترجمه کتاب‌های یونانی به عربی در بغداد و جامعه آغازین عباسی (قرن‌های دوم تا چهارم/هشتم تا دهم) (۱۳۹۰) (مترجم عبدالرضا سالار بهزادی). تهران: نشر فرزان روز.

ماحوزی، رضا، ابراهیم آبادی، حسین (۱۴۰۰). "چرا مرکز علمی جندی شاپور را می‌توان نخستین دانشگاه جهان نامید". در جلیلیان، شهرام (به کوشش) (۱۴۰۰). جستارهایی درباره تاریخ جندی شاپور (در ۲ جلد) (جلد یکم: جندی شاپور در ایران پیش از اسلام) (صص. ۳۰۲-۳۱۸). دزفول: انتشارات دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول.

هال، ال. دبلیو. اچ (۱۹۶۵). تاریخ و فلسفه علم (مترجم عبدالحسین آذرنگ). تهران: انتشارات سروش.

Miller, A.C.(۲۰۰۶). "Jundi-Shapur,bimaristans,and the rise of academic medical centers" , J.R. Med. ۹۹(۱۲),pp. ۶۱۵-۶۱۷.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جاذبه‌های طبیعی اندیکا/ از روستای «موری» تا دشت «شیمبار»

مهر گزارش می‌دهد؛

جاذبه‌های طبیعی اندیکا/ از روستای «موری» تا دشت «شیمبار»


شهرستان اندیکا با قدمت چهار هزارساله خود و به دلیل داشتن طبیعتی بکر و جذاب و دیدنی‌های تاریخی متعدد، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در کشور تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: شهرستان اندیکا جزو شهرهای توریستی کشور و یکی از شهرهای قدیمی و بختیاری نشین استان خوزستان است. این شهرستان با قدمت چهار هزارساله خود، مهد تمدن بزرگی چون عیلام باستان بوده و به دلیل داشتن طبیعتی بکر و جذاب و دیدنی‌های تاریخی متعدد، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در کشور است.

اندیکا یکی از شهرهای توریستی و دیدنی خوزستان است که در نزدیکی مسجدسلیمان، لالی و ایذه قرار دارد و مرکز آن شهر قلعه خواجه است که تا اهواز، ۲۱۷ کیلومتر فاصله دارد؛ نام اندیکا در گذشته و در زبان بومی نیز «اندکو» بوده که در زبان لری «اندی» به معنی شگفتی و «کو» به معنی کوه است.

اندیکا دارای ۵۹۵ روستا و آبادی، ۶ دهستان و ۲۰۰ اثر تاریخی است. این شهر همچنین به دلیل آب و هوای مطبوع و طبیعت بکری که دارد، به عنوان مقصدی محبوب برای سفر و گردشگری محسوب می‌شود.

شهرستان اندیکا یکی از شهرهای توریستی استان خوزستان با آب و هوای بی‌نظیر و طبیعتی بکر و همچنین جاذبه‌های متنوع است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرد. اندیکا با جنگل‌های سرسبز و انبوه، کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌ها و آبشارهای خروشان به عنوان قطب گردشگری در خوزستان شناخته می‌شود و از جمله مشهورترین جاذبه‌های طبیعی آن می‌توان به جنگل‌های بلوط، آبشارها و کوه‌های زاگرس، روستاهای بکر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

جذابیت بکر روستای موری

روستای موری یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان اندیکا است که با طبیعت سرسبز و خانه‌های سنگی روستایی در دامنه کوه، منظره بسیار تماشایی دارد. در فصل‌هایی که بارش باران در این منطقه زیاد است، در لای سنگ‌ها و صخره‌ها نیز سبزه‌ها و گیاهان نادری قابل دیدن هستند.

رودخانه و جوی آبی که از بخش پایینی این منطقه جاری می‌شود، باغ‌ها و باغچه‌های اطراف روستای موری را سیراب کرده و منظره زیبایی را به این منطقه می‌بخشد. این رودخانه پس از طی مسیری طولانی به پرتگاهی می‌رسد که پس از جاری شدن از آن، قسمتی از آبشار زیبای طوف را تشکیل می‌دهد.

آبشار طوف کما، از جمله زیباترین جاذبه‌های شهرستان اندیکا است که در بخش شمالی روستای موری واقع شده است که از ارتفاعات تاراز رشته کوه‌های زاگرس و از کوهی به نام کما سرچشمه گرفته و به سمت پایین سرازیر می‌شود.

کوچ‌نشینان بختیاری برای ییلاق و قشلاق در فصل تابستان و زمستان اغلب به مسیرهایی که آب آبشار از آنها عبور می‌کند، می‌روند چرا که منطقه اطراف آبشار طوف کما را طبیعتی بکر با پوشش گیاهی جذاب تشکیل داده است.

این منطقه علاوه بر اینکه مکان مورد علاقه گردشگران است برای اهالی منطقه نیز جذابیت بی ساری دارد و مردم بیشتر وقت خود در تابستان و ایام تعطیل را در مناطق سرسبز اطراف آبشار می‌گذرانند. از جمله درختان و پوشش گیاهی که در اطراف آبشار طوف کوما دیده می‌شود، می‌توان به درختان سر به فلک کشیده بلوط، چنار و بادام کوهی، زالزالک، انجیر وحشی، انواع قارچ و کرفس وگل‌های سنبل، شقایق، نرگس و بابونه که در فصل بهار می‌رویند، اشاره کرد.

منطقه گردشگری سوسن سرخاب به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان اندیکا شناخته می‌شود که در فاصله ۷۰ کیلومتری از آن واقع شده است. این منطقه به دلیل مناظر طبیعی چشم نواز و آب و هوای مطبوع، عنوان بهشت گمشده خوزستان را به خود اختصاص داده و در میان گردشگران و طبیعت گردان بسیار مشهور است. علاوه بر پوشش گیاهی سرسبز و درختان انبوه و سر به فلک کشیده، بخشی از این منطقه را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند و به همین دلیل این منطقه در ماه‌های گرم سال، آب و هوای معتدل و خنکی دارد.

قدمت ۱۰ هزار ساله دشت شیمبار

در منطقه گردشگری سوسن سرخاب، همچنین چشمه‌ها و رودخانه‌های بسیاری وجود دارد که اطراف آن‌ها را باغ‌های زیبای انار، انگور، انجیر و گردو تشکیل داده‌اند. علاوه بر این باغ‌ها، جنگل‌های چنار هم بخش دیگری از زیبایی‌های این منطقه هستند.

علاوه بر شهرستان اندیکا و طبیعت سرسبز آن، کوه تاراز که به بهشت برفی خوزستان مشهور است نیز در اندیکا واقع شده است که جزو مرتفع‌ترین قله‌های این استان است. کوه تاراز در فرهنگ لری بختیاری شهرستان اندیکا بسیار اهمیت دارد و شعرهای زیادی در وصف آن سروده شده است.

دشت شیمبار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان اندیکا است که در مسیر این شهرستان به شهرکرد قرار دارد. با توجه به شواهد زمین شناختی که از این منطقه در دسترس است، دشت شیمبار تقریباً ۱۰ هزار سال قبل بر اثر لغزش زمین به وجود آمده است.

دشت شیمبار با داشتن آبشارها و چشمه‌های متعدد، به دشت آباد و سرسبزی تبدیل شده است و جنگل‌های بادام و بلوط، درختان پرتقال و انار و سیب و همچنین پوشش گیاهی منحصر به فرد، به زیبایی هرچه بیشتر این منطقه افزوده است.

سد عباسپور جزو جاذبه‌های اندیکا محسوب می‌شود، این دریاچه شامل یک جزیره کوچک به نام جزیره کوشک است که در ساخت امکانات تفریحی آن تا حد امکان سعی شده آسیبی به طبیعت این منطقه وارد نشود. از جمله امکانات تفریحی و رفاهی این منطقه می‌توان با زمین فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و سالن غذاخوری، سالن ورزشی و رستوران اشاره کرد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

خانه‌تکانی موزه هفت‌تپه برای میزبانی از گردشگران نوروزی

خانه‌تکانی موزه هفت‌تپه برای میزبانی از گردشگران نوروزی

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: موزه هفت‌تپه با نوسازی تابلوهای خود و مرمت اشیای سالن نمایشگاه، خود را برای میزبانی نوروز آماده کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، عاطفه رشنویی ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۲ در تصریح این خبر عنوان کرد: تعدادی از اشیای نمایشگاه، در طرح مرمتی که از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، انتخاب و برای مرمت به آزمایشگاه موزه منتقل شدند و این در حالی بود که بعضی از اشیا مانند ظرف با چهره بس و خدای مصری برای نخستین بار از زمان کاوش و کشف مرمت می‌شدند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با بیان این‌که تابلوهای موزه هفت‌تپه نیز دوباره بازبینی و چاپ شد و در ویترین‌های موزه قرار گرفت افزود: ویترین بقایای جانوری نیز از این خانه‌تکانی دور نماند و استخوان‌های جانوری از ویترین خارج و در آزمایشگاه تمیز شدند و برای نمایش دوباره روی تابلوهای مخصوص این ویترین چیده شدند.

او گفت: بعضی از ویترین‌ها با افزایش اثر همراه بود و بر محتوای آن‌ها افزوده شد؛ ضمن این‌که نظر به علاقه مردم و بازخورد آنان راجع به ترجمه‌های آجرنوشته‌ها، تابلوهایی بر این بخش افزوده شد.

رشنویی اضافه کرد: محتوای موردنیاز برای معرفی دقیقتر ماکت‌های منظر چغازنبیل، سازه آبی و کاخ آرامگاه نیز تدوین و در موزه کنار ماکت‌ها نصب شد.

او ادامه داد: ویترین‌ها نیز به‌طور کامل تمیز شد، پایه‌های پلکسی، طبقات شیشه‌ای و درب‌های ویترین‌ها پاک شدند و تجهیزات کنترل رطوبت و دما در ویترین‌ها نصب شد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه یادآور شد: همه این اقدامات در راستای آماده‌سازی موزه برای نوروز انجام گرفت تا بتوانیم میزبان بازدیدکنندگان گرامی در روزهای تعطیلات نوروز باشیم.

خانه‌تکانی موزه هفت‌تپه برای میزبانی از گردشگران نوروزیخانه‌تکانی موزه هفت‌تپه برای میزبانی از گردشگران نوروزیخانه‌تکانی موزه هفت‌تپه برای میزبانی از گردشگران نوروزیخانه‌تکانی موزه هفت‌تپه برای میزبانی از گردشگران نوروزی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی شیرهای سنگی در محوطه تاریخی شهسوار ایذه برگزار شد

در آستانه نوروز باستانی؛

کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی شیرهای سنگی در محوطه تاریخی شهسوار ایذه برگزار شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه از برگزاری یک دوره کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی شیرهای سنگی در محوطه تاریخی شهسوار با حضور برخی از هنرمندان، مردم و انجمن های دوستدار میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، مهدی فرجی با اعلام این خبر گفت: با توجه به جایگاه تاریخی قبرستان شیرهای سنگی« بَرد شیر» شهسوار در میان مردم و اهالی میراث دوست شهرستان ایذه، در راستای آگاهی سازی جوامع محلی و تشویق به مراقبت های مردمی از مواریث فرهنگی، کارگاه یک روزه طراحی و نقاشی در محوطه تاریخی شهسوار برگزار شد.

فرجی با اشاره به خلاقیت آموزشگاه هنری لیماک در ایجاد این فرصت فرهنگی در آستانه سال نو افزود: سنگ نوشته ها، نقش برجسته ها، گورستان های قدیمی، اشیاء و ابزاری همچون سکه ها، مُهرها، ظروف و هر آنچه که از دوره های مختلف تاریخ و تمدن ایران زمین امروزه بجای مانده، به نوعی نماد و نشانه ای از تاریخ و گذشته افتخار آفرین ایران عزیز است و یکی از مهم ترین وظایف ما کشف، معرفی و مراقبت هر چه بهتر برای نسل های پیش رو است.

گلشن سبزی زاده مدرس این کارگاه یک روزه نیز گفت: کاربرد وسیع عناصر طبیعت در تمام دست سازه های بشر، نشان از اهمیت و جایگاه این عناصر در زندگی مردم تمامی اعصار دارد. به عبارت دیگر، پیشینیان ما با این کار، میزان احترام و علاقه مندی خود را به زمینی که بر روی آن زیست می کردند نشان داده اند.

او افزود: با هدف پل زدن به گذشته و ادامه راه هنرمندان عصر قدیم در پاسداشت زمین و تحکیم ارتباط بین هنر در عصر حاضر و فرهنگ احترام به تاریخ و میراث فرهنگی، آموزشگاه هنری لیماک در اقدامی مشترک با برخی از هنرمندان و انجمن های دوستدار میراث و در راستای کمک به پرونده ثبت جهانی ایذه، کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی شیرهای سنگی تاریخی شهسوار را با حضور 17 هنرجو برگزار کرد.

این مدرس نقاشی و طراحی تصریح کرد: بدیهی است هنر آن زمان که با فرهنگ، آن هم فرهنگ احترام به زمینی که به ما زندگی بخشیده همراه می شود از ارزش دو چندان برخوردار شده و ستایش خالق هنر و زیبایی را نیز به همراه خواهد داشت؛ چرا که هنر چیزی جز درک زیبایی نیست و طبیعت مظهر قدرت، آفرینش، زایش و زیبایی خداوند است.

سبزی زاده گفت: ایذه در جایگاه تاریخ طبیعی و فرهنگی یکی از شناخته شده ترین مناطق کشور محسوب می شود و از دیرینه آرزوهای مردم بختیاری این خطه فرهنگ پرور، به سرانجام رسیدن موضوع پرونده ثبت جهانی آن است. امیدواریم این اقدام فرهنگی در مسیر تحقق این آرزوی فرهنگی، مؤثر و راهگشا باشد.

گورستان و زیارتگاه شهسوار از منابع مهم میراث‌فرهنگی کشور در استان خوزستان محسوب می شود که در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این محوطه یکی از ارزشمندترین قبرستان های شیرهای سنگی بختیاری در استان خوزستان است. شیرهای سنگی را می توان در مناطق دیگری از استان خوزستان مانند بخش سوسن ایذه، اندیکا، لالی، مسجدسلیمان، شوشتر، سردشت دزفول، دزپارت و قلعه تل مشاهده کرد.

منبع:ایلنا/بهنام رضایی مالمیر

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهواز

پرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهواز

هر ساله با سرد شدن هوا در نیم کره شمالی پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، شمال اروپا و همچنین مناطق گرمسیری از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا، به کشور و استان خوزستان مهاجرت می‌کنند. پل سفید اهواز مکانی برای حضور شهروندانی است که برای دیدن و غذا دادن به این پرندگان جمع می‌شوند. پل سفید اهواز یا پل معلق نماد شهر اهواز یکی از قدیمی‌ترین پل‌های مدرن محسوب می‌شود که در سال ۱۳۱۵ بر روی رودخانه کارون ساخته شد.

عکس : خبرگزاری میراث آریا/سپیده سلمان وردی

پرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهوازپرواز پرندگان مهاجر بر فراز پل سفید اهواز

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بِلیطَک و بِلیطی در خوزستان متولد شدند

بِلیطَک و بِلیطی در خوزستان متولد شدند

"بِلیطک" و "بِلیطی" نام عروسک‌های محیط زیستی هستند که به تازگی توسط چند فعال فرهنگی و محیط زیستی در خوزستان رونمایی شده‌اند تا با اقدامات نمادین و برنامه های فرهنگی یاریگر درختان بلوط و محیط زیست باشند.

جمعی از فعالان فرهنگی و زیست محیطی در تازه‌ترین اقدام خود دو عروسک زیست محیطی را طراحی و ساخته‌اند تا از طریق این عروسک‌ها اهمیت حفظ درخت بلوط را به کودکان آموزش دهند.

بِلیطی و بِلیطَک که میوه‌ درخت بلوط هستند به‌عنوان عروسکی محیط‌زیستی در خدمت آموزش حفاظت از همه عناصر طبیعت همچون درختان، خاک، سنگ، زیست‌مندان، تالاب، رودها و... قرار می‌گیرند و قرار است مباحث حفاظتی و شناختی در مورد طبیعت را با بیانی ساده، شیرین، جذاب و کودکانه و در قالب ظرفیت‌های مختلف ادبی و هنری از جمله شعر، داستان، قصه، بازی، داستان کتب درسی، عروسک‌گردانی، تئاتر، اینفوگرافی، انیمیشن، هوش مصنوعی، طنزپردازی و نقاشی ارایه دهند.

مریم حسینی، فرزاد موسوی، سارا حسینی و علی طهماسبی فعالان فرهنگی و محیط‌زیستی تیم سازنده این عروسک هستند که با توجه به نیاز به یک عروسک آموزشی محیط زیستی اقدام به ساخت این عروسک کرده‌اند که در قالب ۲ شخصیت بانو "بِلیطَک" و آقای "بِلیطی" عرضه شده‌اند.

گزارش کامل در ادامه نوشته

ادامه نوشته
تصویر نویسنده خوزتوریسم

گردشگاه‌های ساحلی خوزستان آماده استقبال از مسافران نوروزی

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان خبر داد؛

گردشگاه‌های ساحلی خوزستان آماده استقبال از مسافران نوروزی

اهواز- مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از ارتقای ایمنی در گردشگاه‌های ساحلی شهرهای ماهشهر، بندر امام، هندیجان و شادگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب گرایلو بعد از ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان با تشکیل نشست، بازدیدهای میدانی مستمر و احصای نیازمندی‌ها، امکانات مناسبی را برای استقبال از مهمانان و بازدیدکنندگان در آستانه سال نو و تعطیلات نوروزی فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: حضور ناجیان غریق در مکان‌های مجاز گردشگری، استقرار شناورهای ناجی و همیاران ناجی در مکان‌های مجاز گردشگری، نصب بنرهای آموزشی و معرفی شماره تلفن ۱۵۵۰ (مرکز امدادرسانی حوادث دریایی) و حضور ناظران و کارشناسان دریایی در محل‌های گردشگری از جمله اهم اقدامات اداره کل بنادر خوزستان برای ارتقای ایمنی گردشگری دریایی در گردشگاه‌های ساحلی در پارک ساحلی بندر امام، مجیدیه، بحرکان و شادگان است.

گرایلو ادامه داد: همچنین آماده به کار شناورهای ناجی، توزیع جلیقه و حلقه نجات به شناورهای فعال در امر گردشگری و آموزش موارد ایمنی به قایقرانان از دیگر اقدامات اداره کل بنادر خوزستان برای ارتقای ایمنی گردشگری دریایی در گردشگاه‌های ساحلی در پارک ساحلی بندر امام، مجیدیه، بحرکان و شادگان است.

وی گفت: ۵۰ نفر به صورت مستقیم در شهرستان‌های ماهشهر، بندر امام، شادگان، هندیجان در حوزه امدادرسانی دریایی آماده ارائه خدمت هستند، همچنین از بازدیدکنندگان و مهمانان درخواست می‌شود به توصیه‌ها و و اصول ایمنی هنگام حضور در گردشگاه‌های دریایی توجه کنند.

به گزارش مهر، سال گذشته بیش از ۶۶۲ هزار نفر از هموطنان موفق به بازدید و بهره‌مندی از اماکن و گردشگاه‌های دریایی خوزستان در تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۲ شدند.

https://media.mehrnews.com/d/2023/03/30/3/4478864.jpg?ts=1680173381430

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پالایشگاه صنعت نفت آبادان ثبت ملی می شود

پالایشگاه صنعت نفت آبادان ثبت ملی می شود

مدیرکل موزه‌های کشور با اشاره به پیشرفت ۸۰درصدی پروژه موزه‌ نیمه‌تمام اهواز گفت: پالایشگاه صنعت نفت آبادان به عنوان اولین میراث صنعتی در غرب آسیا ثبت ملی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، میرزایی، مدیرکل موزه‌های کشور، شامگاه سه شنبه در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه موزه‌های صنعت نفت جنوب که در منطقه خرمکوشک اهواز برگزار شده است، بیان کرد: این نمایشگاه، هر چند با نقدها و اشکالاتی روبه‌رو است، اما اولین گام برای رشد و پیشرفت است.

وی حفظ تاریخچه صنعت نفت به عنوان بخشی از میراث ناملموس برای آموزش و توانمندسازی منابع انسانی در این صنعت را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: این مسئله باید به عنوان یکی از گام‌های مهم و پیشرو در برنامه‌ریزی و مدیریت موزه نفت در نظر گرفته شود.

مدیرکل موزه‌های کشور تاکید کرد: موزه نفت نباید به عنوان یک گورستان اشیا باشد، بلکه باید بر روایت تاریخی و تأثیرگذاری نفت در فرهنگ کشور تمرکز کند.

میرزایی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه قرار است صورت گیرد، احداث شهرموزه در آبادان است، گفت: آبادان شهری است که قبل از تأسیس صنعت نفت، هویت صنعتی خاص خود را داشت. این شهر بیش از صد سال قدمت دارد و هنوز هم ادبیات، گویش، خوراک و نوشیدنی خاص خود را حفظ کرده است. ایجاد شهرموزه در آبادان می‌تواند به حفظ و تقویت هویت این شهر و منطقه کمک کند.

وی به اهمیت، شناسایی، ساماندهی و حفاظت از اموال فرهنگی در موزه‌های نفت اشاره کرد و افزود: اموالی که در موزه‌های نفت به نمایش گذاشته می‌شوند، باید منحصر به فرد و بی‌نظیر باشند، یا حداقل اولین‌های خودشان در زمینه‌ای خاص باشند. همچنین نیاز است که این اموال با استفاده از سامانه‌ای که توسط وزارت نفت تأسیس شده است، ثبت شده و اقدامات حفاظتی لازم را طی کنند.

مدیرکل موزه‌های کشور بیان کرد: پس از شناسایی این اموال، باید با ایجاد یک روایت مشترک، موزه‌ها به یکدیگر متصل شوند و موزه‌های تخصصی مرتبط با موضوع نفت را برای ارتقای تفهیم عمومی و توسعه صنعت گردشگری در کشور ترویج دهند. دولت و بخش خصوصی باید نقش مهمی در این حوزه داشته باشند و با ارائه حمایت‌های مالی و فنی، این طرح‌ها را تسهیل کنند.

میرزایی گفت: پروژه تکمیل موزه‌ نیمه‌تمام اهواز با پیشرفت تقریباً هشتاد درصدی در حال انجام است. این پروژه با بررسی سیلاب‌های پنجاه ساله طراحی شده و تلاش بر این است تا با استفاده از منابع حاصل از فروش نفت، که باید در مناطق نفت‌خیز به کار رود، این پروژه را به عنوان یک مثال موفق در کنار سایر پروژه‌ها اجرایی کنند.

مدیرکل موزه‌های کشور درخصوص پروژه موزه نفت شهر مسجد سلیمان نیز یادآور شد: این شهر به عنوان اولین پایگاه استخراج نفت شناخته شده است و برای اجرای پروژه‌ها باید جزئیات مربوط به طور دقیق تعیین شده و مکان مناسبی برای آن‌ها با توجه به زمان و شرایط مرتبط انتخاب شود.

میرزایی با تأکید بر اینکه موزه‌ها به عنوان مراکز فرهنگی، آموزشی و پژوهشی باید محل تحولات فرهنگی و اندیشه باشند، افزود: اگر بپذیریم که هر چیزی که در گذشته رخ داده است، به دانش آینده کمک می‌کند، موزه‌ها باید به عنوان رکن اتصال ما به تاریخ گذشتگان در نظر گرفته شوند.

به گفته‌ وی، بخشی از درآمدهای منابع نفتی باید به موزه‌سازی اختصاص یابد و برای این منظور، باید توافقنامه‌ای بین مسئولان موزه‌سازی و مدیرعامل نفت امضا شود تا این مسئله مرتفع شود.

وی افزود: پالایشگاه صنعت نفت آبادان به عنوان یکی از پروژه‌های مشترک با همکاری وزارت میراث فرهنگی، وزارت نفت و دانشگاه تهران، به عنوان اولین میراث صنعتی در غرب آسیا ثبت ملی خواهد شد. این تلاش برای حفظ و ثبت این پالایشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای صنعتی منطقه صورت گرفته است

پالایشگاه صنعت نفت آبادان ثبت ملی می‌شود

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پویش پاکیزگی

پوسش‌ پاکیزگی

«میراث فرهنگی، سرمایه ای بی بدیل و متعلق به تمامی آحاد جامعه است و نوروز به عنوان یکی از زیباترین جلوه های اتحاد و انسجام و همبستگی مردم، نشانه و نمادی از میراث غنی ایرانیان و برخاسته از ریشه های هزاران ساله مردمان سرزمین ماست.

نوروز در طول تاریخ، همیشه نشانه رویش و زایش و زندگی و امید و انبساط و روشنایی و پاکیزگی بوده است.
بهمین خاطر است که هرگاه از نوروز سخن می گوییم، طراوت و سرسبزی طبیعت، طنازی رنگ و نور و زیبایی به ذهن مان خطور می کند. به بهانه استقبال از نوروز، این آیین آبادانی، پاکی و زدودن غبار از جسم و جان، شایسته است موزه ها نیز مانند خانه ها و کوچه ها و خیابان ها با مشارکت مردم پاکیزه و آراسته باشند.

موزه ها که نهادهایی برای پاسداشت و صیانت از میراث مادی و معنوی کشور هستند، با پویش مشارکت و همکاری و همیاری همدلانه مردم برای پاکیزگی آنها، در کنار غبار روبی از خانه و کاشانه و محیط زندگی، بیش از پیش نمایانگر صلح، صمیمیت و همدلی در آستانه نوروز خواهند بود.»

نحوه مشارکت: از علاقمندان به همراهی با پویش پاکیزگی موزهها دعوت میشود در روزهای ۲۳ الی ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ با مراجعه داوطلبانه به موزههای تحت پوشش وزارت متبوع از ساعت۹ الی ۱۶ با نظارت و هماهنگی مدیر موزه در پاکیزگی محوطهها و محیطهای عمومی موزه ها و مجموعه های فرهنگی-تاریخی همکاری نمایند. همچنین داوطلبین میتوانند تا تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ تصاویر و ایدههای خود را در زمینه پاکیزگی بیشتر و بهتر موزه ها از طریق آدرس الکترونیک Museums@mcth.i ارسال و با هشتگ در فضای مجازی منتشر نمایند

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ