خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تالاب شادگان؛ جایی که هنر حصیربافی نفس می‌کشد

تالاب شادگان؛ جایی که هنر حصیربافی نفس می‌کشد

حصیربافی که هنری خانوادگی در شهرستان شادگان به شمار می‌رود قرار است به زودی به نام شادگان به ثبت ملی برسد.

علی نواصر: در سایه‌های آرام نی‌های تالاب شادگان، خانه کوچک «مدینه» زنی ۵۸ ساله با دست‌هایی پر از هنر و زندگی، قرار دارد. اینجا جایی است که بوی خوش حصیرهای بافته‌شده با عشق، با نسیم تالاب درهم می‌آمیزد و قصه‌های نسل‌ها را زنده نگه می‌دارد. «مدینه» با چهره‌ای که از سال‌ها تلاش و صبوری حکایت می‌کند، کنار تالاب نشسته و با حرکتی آرام و ماهرانه، تار و پود طبیعت را به هم می‌بافد.

حصیربافی برای او تنها یک هنر نیست؛ میراثی است که از پدران و مادرانش به او رسیده و او نیز با عشق و دقت، آن را به فرزندان و نوادگانش منتقل کرده است. هر بافته‌اش، حکایتی از زندگی، مقاومت و امید است. مدینه می‌گوید: «این هنر بخشی از وجود من است. مثل نفس کشیدن است. نمی‌توانم بدون آن زندگی کنم.»

خانه‌اش کنار تالاب بزرگ شادگان گویی بخشی از طبیعت است. صدای پرندگان و آرامش آب، همراه همیشگی او در ساعات طولانی کارش هستند. تالاب نه تنها منبع الهامش بلکه ماده اولیه هنرش را نیز فراهم می‌کند. نی‌های بلند و انعطاف‌پذیر، زیر دستان توانمند او به زیباترین شکل ممکن جان می‌گیرند و به سبدها، زیراندازها و آثار هنری بدیع تبدیل می‌شوند.

مدینه با چشمانی که گویی خاطرات نسل‌ها را در خود جای داده، به آینده می‌اندیشد. او می‌داند که این هنر، تنها با عشق و تلاش زنده می‌ماند و به همین دلیل، تمام تلاش خود را کرده تا این میراث را به نسل‌های بعد منتقل کند. «من به بچه‌ها و نوه‌هایم یاد دادم که چطور حصیر ببافند. این هنر، بخشی از هویت ماست و نباید فراموش شود.»

راه اندازی موزه حصیر

چندی قبل موزه صنایع دستی حصیری ایران در روستای صراخیه شهرستان شادگان به‌طور رسمی گشایش یافت. این موزه که با مساحتی حدود ۲۰۰ متر مربع راه‌اندازی شده، علاوه بر نمایش صنایع دستی حصیربافی روستای صراخیه، تولیدات حصیربافی از سراسر کشور را نیز به نمایش گذاشته است. این اقدام به عنوان گامی مهم در جهت توسعه صنایع دستی و معرفی این هنر سنتی به عنوان منبع درآمد و اشتغال‌زایی برای مردم محلی مورد استقبال قرار گرفته است.

محمد جوروند، مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص موزه حصیر شادگان گفت: این موزه با مساحت حدود ۲۰۰ متر مربع، به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری، علاوه بر نمایش صنایع‌دستی روستای صراخیه، تولیدات مختلف حصیربافی کشور را نیز به معرض نمایش گذاشته است.

جوروند افزود: توسعه صنایع‌دستی و معرفی آن به گردشگران و علاقه‌مندان، نه تنها به حفظ و احیای این هنرهای سنتی کمک می‌کند، بلکه به ایجاد اشتغال و منبع درآمد برای مردم محلی نیز کمک شایانی خواهد کرد.
وی تأکید کرد: صنایع‌دستی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدزایی در مناطق روستایی و شهری، نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان با اشاره به موقعیت جغرافیایی موزه صنایع‌دستی حصیری گفت: قرارگیری این موزه در کنار تالاب شادگان، یک اتفاق مثبت و استراتژیک است. این موقعیت به تولیدکنندگان صنایع‌دستی این امکان را می‌دهد که محصولات خود را به گردشگران و بازدیدکنندگان ارائه دهند و از این طریق، به رونق اقتصادی منطقه کمک کنند.

جوروند همچنین به اهمیت شادگان به عنوان «شهر ملی حصیر» اشاره کرد و گفت: شادگان به عنوان یک مرکز مهم در حصیربافی شناخته می‌شود و خانواده‌های زیادی در این شهر به این هنر مشغول هستند. این موزه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و بازارهای هدف عمل کند و به معرفی بیشتر این هنر و محصولات آن کمک کند.

وی افزود: موزه حصیر شادگان نه تنها به عنوان یک مرکز نمایشگاهی عمل می‌کند بلکه به عنوان یک مکان آموزشی نیز می‌تواند به ترویج و آموزش فنون حصیربافی و صنایع‌دستی مرتبط بپردازد. این موزه می‌تواند محلی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های موقت باشد که به معرفی هنرمندان و تولیدکنندگان محلی کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: ما امیدواریم که با افتتاح این موزه، شاهد افزایش گردشگران و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی در منطقه باشیم و این امر به رونق اقتصادی و فرهنگی شادگان کمک کند. همچنین، ما به دنبال ایجاد همکاری‌های بیشتر با هنرمندان و تولیدکنندگان محلی هستیم تا بتوانیم به توسعه پایدار صنایع‌دستی در این منطقه کمک کنیم.

شهر ملی حصیر

از سوی دیگر مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به استان خوزستان اعلام کرد که شادگان ظرفیت تبدیل شدن به شهر ملی حصیر را دارد. وی تأکید کرد: «برای تحقق این هدف، باید تشکل‌های مردم‌نهاد و انجمن‌ها فعال‌تر شوند. مردمی‌سازی این فرآیند، کلید موفقیت است.» جلالی همچنین افزود که اقدامات پس از ثبت ملی، از جمله حفظ و توسعه این هنر، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مریم دورقی یکی از هنرمندان حصیرباف شادگان، معتقد است که ملی شدن این شهر به عنوان شهر حصیر، می‌تواند به تجاری‌سازی این هنر کمک شایانی کند. وی گفت: «وقتی شادگان به عنوان شهر ملی حصیر شناخته شود، ارزش آثار صنایع دستی ما برای خریداران بیشتر آشکار می‌شود و این هنر دیده خواهد شد.» دورقی همچنین بر لزوم ایجاد برند برای حصیربافی تأکید کرد و افزود: «با داشتن برند، تنها محصولات باکیفیت و مرغوب به بازارهای صادراتی راه پیدا می‌کنند.»

حصیربافی در شادگان قدمتی طولانی دارد و به عنوان یک صنعت خانوادگی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. موقعیت جغرافیایی این شهرستان، که در کنار تالاب شادگان قرار دارد، باعث شده تا بسیاری از مردم محلی به این صنعت روی آورند. با گشایش موزه صنایع دستی حصیری، امید می‌رود که این هنر سنتی نه تنها در سطح ملی، بلکه در عرصه بین‌المللی نیز شناخته شود.

این موزه به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی در حوزه صنایع دستی، نقش مهمی در حفظ و توسعه هنر حصیربافی ایفا خواهد کرد و می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر مناطق کشور در جهت احیای صنایع دستی محلی مورد توجه قرار گیرد.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دزفول، یزد و کرمان مثلث گردشگری مقاومت می‌شوند

دزفول، یزد و کرمان مثلث گردشگری مقاومت می‌شوند

رییس شورای اسلامی شهر دزفول گفت: پیشنهاد ایجاد مثلث جدید گردشگری دزفول، یزد و کرمان با استقبال شوراهای این شهرها همراه شده است.

به گزارش ایرنا سیدباقر موسوی فخر روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: حوزه‌های مشترک استان یزد و دزفول در نشستی با رییس و اعضای کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد بررسی و مقرر شد مسیر جدید گردشگری در کشور معرفی شود.

وی افزود: شهرهای تاریخی دزفول، یزد و کرمان به عنوان شهرهای مقاومت و ایستادگی مطرح هستند و دارای وجوه مشترک فراوانی مانند برگزاری آئین‌های مذهبی، خانه‌ها و بناهای با ارزش تاریخی، قنات، کاریز و قمش هستند و پیشنهاد ایجاد این مثلث گردشگری مورد استقبال قرار گرفت.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری نیز گفت: چهارم خرداد به نام دزفول، پایتخت مقاومت ایران اسلامی در تقویم کشور ثبت شده است و این شهر در مسیر راهیان نور و پیاده روی اربعین قراردارد.

حجت الاسلام مهدی نمازی افزود: پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز دهه منتهی به شهادت این سردار رشید اسلام به عنوان دهه مقاومت نامگذاری و در شهر کرمان آئین‌های گرامیداشت این دهه برگزار می‌شود؛ شهر یزد نیز به عنوان شهر ولایتمدار و دارالعباده معروف است.

وی محور گردشگری مقاومت دزفول، یزد و کرمان را فصل نوین گردشگری در ایران دانست و ادامه داد: زمینه سازی برای انعقاد تفاهم نامه مشترک در دستور کار کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر قرار گرفته و به زودی نشست‌های تخصصی برای اجرای این تفاهم نامه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا به گواه آمار، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد.

رژیم بعث عراق در مدت هشت سال جنگ، ۱۷۶ موشک غول پیکر «فراگ هفت و اسکاد» به شهر دزفول شلیک کرد.

هواپیماهای دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی‌دفاع شهر فرو ریختند و آتش بارهای عراق با شلیک پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ نقاط مختلف شهر را هدف قرار دادند اما با این همه خسارت، مردم دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، چهار هزار جانباز، ۴۵۲ آزاده سرافراز و ۱۴۷ مفقود و جاویدالاثر حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساخت.

به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد. همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

دزفول، یزد و کرمان مثلث گردشگری مقاومت می‌شوند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

هنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران

هنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستانهجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران

گروه‌های فرهنگی آیینی آسماری و میسان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران به اجرای برنامه پرداختند.

هنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهرانهنرنمایی اقوام و گروه‌های آیینی خوزستان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران

تصویر نویسنده خوزتوریسم

زندگی  دکتر ابوالقاسم بختیار به فارسی ترجمه شد

زندگی دکتر ابوالقاسم بختیار به فارسی ترجمه شد

کتاب؛ "زندگی نامه دکتر ابوالقاسم بختیار"، پزشک ایرانی و چهره ی سخت کوش و جراح زبردست ایران و صنعت نفت، توسط خانم "صدری سلطانی" به فارسی ترجمه و به بازار کتاب عرضه شد.
"ابوالقاسم بختیار"، یک قرن زندگی کرد و یکی از نام آوران بهداشت و درمان صنعت نفت و فراتر از آن؛ بهداشت و درمان ایران است.گو اینکه ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه تهران از جمله مسئولیت های متعدد او در دوران فعالیتش بود.دورانی که گرچه دیر آغاز شد، اما نتایج فراوان داشت و دو تن از فرزندان او؛ "لاله" و "لیلی" بختیار، در سال2003میلادی در ایالات متحده و به زبان انگلیسی، کتاب زندگی نامه پدر را با کمک نامه ها و یادداشت های برجای مانده از او و دیگر اعضای خانواده ی بزرگشان، گردآوری و منتشر کردند.
ترجمه ی این کتاب به فارسی و توسط خانم سلطانی از آن رو ارزش بیشتری دارد که تا پیش از این، اطلاعات و آگاهی ما از زندگی و زمانه ی زنده یاد دکتر بختیار، محدود به بادداشت هایی کوتاه و پراکنده در منابع و مآخذ دیگر بود.
ابوالقاسم بختیار، در سال1248 در "بروجن" و در خانواده ای تهیدست زاده شد.وی هنگام تولد مادر خود را از دست داد، اما این شانس را داشت که در دامان مادرخوانده اش، "شهربانو" بزرگ شود و با پیگیری او به کسب علم و دانش بپردازد.دروس ابتدایی را در مکتب خانه ای در بروجن فراگرفت و پس از تجربه چند شغل مختلف، بواسطه ای به "بی بی ماه بیگم" همسر "مرتضی قلی خان صمصام" معرفی شد و بعنوان معلم سرخانه، تعلیم و تربیت خواهرزاده های خان را عهده دار شد.وقتی بچه ها بزرگتر شدند و مقرر شد در کالج امریکایی تهران(دبیرستان البرز بعدی) ادامه تحصیل دهند، ابوالقاسم نیز همراه بچه ها به تهران رفت و همراه آنان به کالج می رفت
سرنوشت او در تهران، شبیه "میرزا محمد تقی خان فراهانی"(امیرکبیر بعدی ایران) در دوران نوجوانی رقم خورد.آورده اند که میرزا محمد تقی‌ خان با اطفال خردسال قائم مقام اول، هم بازی بود.نقل شده است که در کودکی ناهار اولاد قائم مقام اول را می ‌آورد و در حجره معلم آنها می ‌ایستاده تا ظروف غذا را برگرداند.در این زمان آنچه را معلم به آنها می ‌آموخت فرا می ‌گرفت.روزی قائم مقام برای گزینش فرزندانش وارد شد و هر چه از آن‌ ها پرسید، جواب درست ندادند، اما میرزا تقی پاسخ می ‌داد.او وقتی هوش و درایت و علاقه وافر این پسر را دید در تعلیم و تربیت وی کوشش کرد.
ابوالقاسم بختیار نیز در کالج امریکایی ها دوق و اشتیاقی اینگونه به کسب علم از خود نشان داد.موضوعی که از چشم "ساموئل مارتین جردن"، رئیس کالج دور نماند و باعث شد تا ابوالقاسم در سال1289خورشیدی و در سن چهل و یک سالگی دانش آموز کالج شود و با بچه های کم سن و سال، درس بخواند.او در چهل و شش سالگی، موفق به اخذ دیپلم شد و سپس با هدایت و حمایت همان معلم امریکایی به ایالات متحده مهاجرت و در دانشگاه سیراکیوز به تحصیل پزشکی پرداخت و در سن پنجاه و هشت سالگی، بعنوان نخستین پزشک جراح ایرانی در امریکا فارغ التحصیل شود.دکتر بختیار با فراخوان رضا شاه از ایرانیان متخصص برای بازگشت به ایران، با همسر امریکایی خود؛ "هلن جفریز"(بختیار) به ایران بازگشت و از بنیانگذاران دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد.
شصت سالگی، سن بازنشستگی است! اما دکتر بختیار تازه کارش آغاز شده بود.پس از دستاوردهای فراوان در ترویج دانش پزشکی در تهران، به استخدام کمپانی نفت انگلیس و ایران درآمد و دو سال در آبادان و پنج سال در مسجد سلیمان و یکسال نیز در "آغاجاری" به خدمت پزشکی و جراحی پرداخت
سرانجام، روز شنبه؛ نوزدهم دیماه 1349 دکتر ابوالقاسم بختیار، پس از یک قرن زندگی، در تهران درگذشت و بنا به وصیتش و بواسطه عشق و ارادتی که به شاهنامه و حکیم ابوالقاسم فردوسی داشت، او را در "توس" به خاک سپردند.جایی که بعدها، همسر اولش "هلن" نیز در همانجا آرام گرفت و به خاک سپرده شد.
کتاب زندگی نامه دکتر بختیار، پیشتر و در سال2003میلادی با عنوان ABOLGHASEM OF TUS توسط فرزندان او لاله و لیلی بختیار در امریکا منتشر شده بود و دیگر فرزند زنده یاد دکتر بختیار، "جمشید" نیز پیشگفتاری بر این کتاب نوشته بود.
خانم صدری سلطانی، متولد سال133 در "چغاخور"بختیاری و شهرستان بروجن، در سفری به لندن در سال2021میلادی و از طریق تنی از آشنایان با این کتاب آشنا و پس از تهیه از سایت آمازون، آن را به ایران آورده و به ترجمه آن اقدام نمود.خانم سلطانی دانش آموخته مقطع کارشناسی آموزش زبان انگلیسی و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و همچنین دارای مدارک کارشناس ارشد روانشناسی، گواهی دوره زبان فرانسه و گواهی دوره های مقدماتی و تکمیلی از شورای کتاب کودک است و پیش از این چند عنوان کتاب را از زبان های انگلیسی و فرانسه ترجمه و در حال انتشار دارد.
مترجم، متن کتاب را که در بیش از چهارصد صفحه و واجد نامه ها و یادداشت های پراکنده ای از دو همسر و هفده فرزند دکتر بختیار بوده به دقت مطالعه و ترجمه و از میان آنها، چنانچه خود در مقدمه کتاب آورده؛ سعی نموده به بخش هایی از متن اصلی کتاب که زندگی ابولقاسم بختیار را در بر می گیرد بسنده شود(متن کتاب،ص6)
نتیجه ی کار خانم سلطانی در یکصد و نود و یک صفحه در قطع وزیری و بصورت مصور تنظیم گردیده و علاوه بر پیش درآمد و اشاراتی به ریشه و تبار پارس ها و بختیاری ها، شامل؛ معرفی چهارمحال و بختیاری، کوچندگان بختیاری، سازمان اجتماعی بختیاری ها، به موضوع شاهنامه و نقش شگرف و قابل توجه اش در اندیشه و زندگی دکتر ابوالقاسم بختیار اشاره دارد.
به همین ترتیب است که بخش بندی زندگی دکتر بختیار، متاثر از "هفت خوان" رستم در شاهنامه، به "هفت سفر" تقسیم گردیده و پس از آن به فراز و فرود زندگی دکتر بختیار در بروجن، اصفهان، تهران، امریکا، آبادان، مسجد سلیمان و سرانجام آرام گرفتن در توس و در جوار خالق شاهنامه و هم نام دکتر بختیار، پرداخته شده است.
پانوشت ها و توضیحات تکمیلی و در برخی موارد، اصلاحی مترجم بر متن کتاب، بر ارزش کتاب افزوده و خواننده با این توضیحات تکمیلی، ارتباط بهتری با متن پیدا می کند.
دکتر بختیار در دوران اشتغال در بخش بهداشت و درمان صنعت نفت در شهرهای آبادان و مسجد سلیمان و آغاجاری، منشا خدمات فراوان بود که در متن کتاب با عکس و سند بدان پرداخته شده و بخش مهمی از تاریخ نفت در ایران را بازخوانی می کند.تلاش و کوشش مردی که با همت و پشتکار خود ثابت کرد "سن" تنها یک عدد است و اگر همت و پشتکار باشد می توان در چهل و یک سالگی "دیپلم" و در پنجاه و پنج سالگی، تخصص پزشکی و جراحی گرفت و بعنوان اولین پزشک ایرانی در امریکا فارغ التحصیل شد و برای خدمت به مام میهن بازگشت.
متن پشت جلد کتاب زندگی نامه دکتر بختیار با این پاراگراف به پایان می رسد؛ دکتر ابوالقاسم بختیار بدون هیچ گونه پشتوانه مادی به دنیا آمد.از پدرش یک خرقه ی درویشی و یک کشکول به ارث برد.یک قرن گذشت که ابوالقاسم از دست فروش به مغازه دار، به معلم سرخانه، به دانش آموز، به رئیس بیمارستان، به ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، به جراح ارشد شرکت نفت انگلیس و ایران تبدیل شد.دکتر ابوالقاسم بختیار، پس از یک قرن مبارزه، کار سخت و تحصیل، این دنیا را بدون هیچ ارزش مادی رها کرد.میراث او برای همه این است که خود را تربیت کنید و در سختی ها استقامت کنید.با دیگران خوب باشید.عشق بورزید و عشق بورزید.او با هوای پاک فراوان، تمرینات روزانه، بدنی پاک و ذهنی سرشار از شعرهای حماسی و عرفانی زندگی را به کمال گذراند، در حالی که نامش زنده و جاوید ماند.به پاس خدمات پزشکی او در اولین دانشکده پزشکی ایران، دانشگاه تهران و بیمارستان های دولتی و خصوصی،، هم اکنون سالن آناتومی دانشگاه تهران به نام وی نامگذاری شده است.
ترجمه کتاب زندگی نامه دکتر ابوالقاسم بختیار را انتشارات سخنوران در تهران منتشر نموده و قرار است رونمایی رسمی ان به همت جمعی از فعالان فرهنگی بختیاری و جنوبی ساکن تهران، همراه با چند کتاب دیگر بزودی در فرهنگشرای ارسباران برگزار گردد..

نگارش: فرشید خدادادیان
پژوهشگر تاریخ نفت و میراث صنعتی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

بازدید استاندار خوزستان و نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از غرفه خوزستان

بازدید استاندار خوزستان و نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از غرفه خوزستان

در جریان هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، سید محمدرضا موالی‌زاده، استاندار خوزستان و مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی از غرفه خوزستان دیدن کردند.

استاندار و نماینده مردم اهواز ضمن بازدید و گفتگو با کارشناسان گردشگری غرفه خوزستان، با گروه‌های فرهنگی اقوام دیدار و گفتگو کردند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

گفتگو با دکتر عباس رضوی؛ نویسنده کتاب"آمبولانس سیاه" تجربه های زیسته ی کودکی از یک شرکت-شهر نفتی

گفتگو با دکتر عباس رضوی؛ نویسنده کتاب"آمبولانس سیاه"
تجربه های زیسته ی کودکی از یک شرکت-شهر نفتی

مقدمه ی گفتگو: افتخار آشنایی و شاگردی من در محضر دکتر عباس رضوی پیرانشاهی، دکتر در تاریخ و مدرس دانشگاه، به دوران دانشجویی در مقطع کارشناسی تاریخ در خوزستان باز می گردد.آشنایی و ارادتی که از زمستان ۱۳۷۶ که دکتر رضوی، استادی جوان و سی و شش ساله، اما فرهیخته و پُر دانش بود آغاز و تا امروز(بهمن ۱۴۰۳ ) ادامه دارد و طی این بیست و هفت سال، همیشه و همواره این مقام استادی برای من باقی مانده و دور و نزدیک از او آموخته و می آموزم.

دکتر رضوی از مفاخر زادگاه من؛ مسجد سلیمان است و از خانواده ای فرهیخته و بزرگ است."سرکوره ها"، محله ای است کارگری در شهرستان مسجد سلیمان، نخستین شرکت-شهر نفتی ایران و خاورمیانه و بچه های قدیمی سرکوره ها و مسجد سلیمان، دکتر عباس رضوی و برادرانش؛ مرحوم علی یار و "نور علی" و "روز علی" و "غلام" را به خوبی و نیک نامی می شناسند.

نور علی و روز علی، یا بقول بچه های مسجد سلیمان؛ "سید" را من نخستین بار به دعوت دکتر رضوی در کارگاه نجاری شان در "هشت بنگله" دیدم که این هم نام محله ی دیگری است در شهر اولین ها و "غلام"، شاعر فرهیخته و شوریده و کتابخوان و سومین برادر دکتر نیز همان کسی است که من و سعید و فرید مرادی و بسیاری دیگر از کتاب اولی های دهه ی هفتاد شهر اولین ها به راهنمایی و همکاری و معرفی او بود که توانستیم در پایتخت بی در و پیکر، ناشری برای کتاب هایمان بیابیم.

برادران رضوی، "پیرانشاهی" هستند.از پیرانِ شاهِ بابادی که نیاکانشان از "لالی" به "سوسن" ایذه کوچ کرده و در "آیاپیر" عیلامی، پیرانشاه را با "ناپیرشاه" و "اونتاش گال" عیلامی همزمان در پیشینه و شجره دارند.دکتر عباس رضوی، متولد سال ۱۳۴۰ و فرزند نخستین شرکت-شهر نفتی ایران و خاورمیانه، تجربه های زیسته و خاطرات و اندوخته های فراوانی در ذهن و سینه دارد که مجموعه داستان؛ "آمبولانس سیاه" نخستین پرده از انتشار این خاطرات و تجربه های زیسته است.
به بهانه ی انتشار این کتاب، گفتگویی کرده ام با استاد رضوی و از این کتاب و دلایل نگارش و انتشارشش جویا شده ام.
جناب دکتر رضوی، ضمن تشکر از وقتی که اختصاص داده اید و ضمن تبریک انتشار نخستین کتاب تان، لطفا در ابتدا؛ دلیل اصلی نگارش این مجموعه داستان را به اختصار توضیح دهید.
با سلام به شما و همه مخاطبان عزیزتان."آمبولانس سیاه" ریشه در دوران کودکی من دارد.همانگونه که در مطلع کتاب و به جای مقدمه آورده ام و توضیح داده ام که؛ "چرا نوشتم"، "آمبولانس سیاه" در آعاز تلاش من برای رها شدن از یک سری خاطرات ناخوشایند، اما واقعی دوران کودکی بود.نمی دانم چند نفر در دوران کودکی شاهد چند مورد مرگ عزیزان و نزدیکانشان بوده اند؟!من بوده ام و سال ها و سال ها با این تجربه های کودکی دست به گریبان بوده ام.

روزی به خواهر زاده ام که دستی در علوم پزشکی داشت گفتم؛ که هنوز گیج و منگ و مبهوت با همان آمبولانس سیاهی که جنازه عزیزانم را با خود برد و شاهد بودم همچنان می روم!به توصیه ی خواهر زاده ام برای جلسات مشاوره با یک مشاور یا روانشناس آماده می شدم و به همین دلیل و برای اینکه بتوانم مطالب و مسائلم را به شکل بهتری بیان کنم شروع کردم به نوشتن مواردی که در ذهنم در تمامی این سال ها همراهم آمده بود.این دلیل اولیه نگارش این مجموعه داستان کوتاه است.
بدین ترتیب پس ما با یک "ناداستان" روبرو هستیم؟
این "داستان"، "ناداستان"، خاطره و یا هر نام دیکری که اهل فن و خواننده می خواهد بر آن بگذارند است.چون من آن را بی نام آغازیدم و بی آنکه پایانی برای آن متصور باشم، ادامه دادم.پس انتخاب را به عهده و برداشت و هرمونوتیک مخاطب کتاب می گذارم.
عنوان فرعی کتاب؛ "مرگ از نگاه کودک" است.این عنوان فرعی نیز به همین دلیل انتخاب شده؟
هنگامی که مشغول نگارش کتاب بودم و داشت شکل نهایی آن خود را نشان می داد، همسررم نیز به عنوان یک مشاور برایم توضیح داد که "کتاب کودک" این روزها بحثی را دنبال می کند در مورد "مرگ از نگاه کودک".بدین ترتیب من هم از تردید بین نوشتن یا رها کردن خلاصی یافتم و نوشتم.
کتاب، شامل سه داستان یا به تعبیر شما در متن کتاب؛ "بخش" است.در بخش اول با عنوان؛ "من به هیچ آمبولانس سیاهی تُف نکردم" شخصیت اصلی داستان کودکی است که نسبت به یک وسیله مدرن یعنی خودروی حمل جنازه مسئله دارد.ممکن است بدون لو دادن داستان برایمان توضیح دهید که "تم" اصلی داستان چیست؟
در شهرهای نفتی مُدرنی همچون زادگاه ما مسجد سلیمان، مظاهر تمدنی مُدرن خیلی زودتر از جاهای دیگر مورد استفاده قرار گرفتند.آمبولانس سیاه یا همان "بِلَک آمبولانس" انگلیسی ها یکی از این نمونه ها بود که تفاوتش با آمبولانس معمولی سفید یا "وایت آمبولانس" ،سرنشین آن بود.مردمان شهرهای نفتی از کودکی در تضاد بین سنت و این مظاهر مدرن گرفتار بودند.یکی از سنت های خرافی در بین مردمان این بود که با دیدن "بلک آمبولانس" برای دور ماندن و گریز از مصیبت و معضل آن آب دهان را به کرات تُف می کردند!پارادوکس و چالش این تضاد بین باور خرافی و یک مظهر مدرن به شکل اتومبیلی برای حمل جسد، این است که وقتی از نزدیکان کسی در آمبولانس سیاه بود دیگر چگونه می توانست با دیدن آن خودرو که به سمت سردخانه نگهداری اجساد یا گورستان می رفت، تُف کند؟! البته در فراز و فرود داستان به موارد دیگری نیز اشاره شده که لذت آن را برای مخاطب ناگفته می گذارم.
ما در داستان دوم؛ "دایی اش اینگونه حُکم کرده بود" نیز به همزمانی این سنت و مدرنیزاسیون نفتی مواجه هستیم.آنجا که عقرب(گادیم)شخصیت داستان را در حین قاطی کردن علیق برای گاو در طویله نیش می زند و در درمانگاه بیمارستان شرکت نفت OPDدرمان می شود.
درست تشخیص داده اید، اما علاوه بر بازنمایی این چالش، البته فراز و فرود داستان نیز باز به عنوان اصلی کتاب یعنی؛ مرگ اندیشی و فراتر از آن مواجهه با مرگ وفادار است.هراس از مرگ عزیزان و نزدیکان چنانچه بدیهی و روشن است، تجربه غریبی است و در این داستان نیز این خط و تم اصلی ادامه دارد و البته حق با شماست.جلوه های تقابل بدیهی سنت و مدرنیته در یک شهر نفتی نیز در آن مستتر است.
تجربه های زیسته در نگارش این داستان نیز موثر بوده است و به خصوص این موضوع و این داستان برای کسانی که تجربه های مشابه در همزیستی با بستگان نزدیک خود دارند قابل توجه و تامل خواهد بود.البته امیدوارم اینگونه باشد.
ببینید آقای خدادادیان، فلسفه زندگی و مرگ و به تعبیر معروف و ادبی آن؛ "بودن یا نبودن" مسئله بزرگ و شاید بزرگ ترین مسئله انسان است و باور دارم هرچه بیشتر و ژرف تر این موضوع فلسفی واکاویده و تشریح شود، در فهم بهتر زندگی موثر خواهد بود.
در جغرافیایی که ما در آن زیسته و در مورد آن صحبت می کنیم و بطور مشخص در بین بختیاری ها و مسجدسلیمانی ها، مرگ و سوگ موضوعاتی هستند که بسیار مورد توجه قرار گرفته و می گیرند و جلوه های مختلف این موضوع را از سوگ سروده ها تا موسیقی و فرهنگ و فولکلور می توان دید.در کلیات، این موضوعات بین تمامی اقوام و به باور من بین تمامی بشریت مشترک هستند، اما مواجهه افراد و اقوام مختلف با این موضوعات نیز بسیار متفاوت است.کما اینکه؛ در همان مسجد سلیمان، موضوع مرگ برای انگلیسی ها، امریکایی ها، کانادایی ها و یا هندی ها نیز بوده، اما مواجهه آنان با این پدیده به هیچ عنوان در یک محور مختصاتِ کُنش اجتماعی با ایرانیان و بویژه با بختیاری ها قابل مقایسه نبوده! منظورم مقایسه و ارزش گزاری نیست، بلکه اتفاقا به تنوع فرهنگی و در عین حال همزیستی مسالمت آمیز آن ایام اشاره دارم.
می فهمم و اتفاقا یکی از جذابیت های "ادبیات نفتی" نیز به نظرم همین اشارات است و اعتراف کنم که جذابیت کتاب شما برای من نیز(علاوه بر افتخار شاگردی) همین جغرافیا و فضای داستانی کتاب است.در این کتاب، شما به مقطعی می رسید که اتفاقاً در ایام سالگرد آن قرار داریم و به مرگ یک جوان انقلابی در زمستان پنجاه و هفت اشاره دارید.لطفا در این خصوص نیز توضیح دهید.
زنده یاد "اسفندیار موسوی"، از دوستان خوب ما در سرکوره ها بود ودر آن ایام همچون بیشتر جوانان و نوجوانان محل و کُل شهر، فعال بود.من شاهد عینی لحظه کشته شدن اسفندیار عزیز نیز بودم و در بخشي از داستان نخست كتاب که جزئیات و خواندن آن را برای مخاطب ناگفته می گذارم، به آن واقعه اشاره دارد.
البته در همین بخش به حال و هوای آن روزهای مسجدسلیمان بعنوان یکی از شهرهای نفتی ایران نیز اشاره شده است.به دبیرستان سینا، نظامی ها و دیگر موضوعات مرتبط و سعی کرده ام حال و هوای مسجد سلیمان در بهمن پنجاه و هفت را نیز در قالب روایتی داستانی به تصویر بکشم.البته مخاطب باید بگوید که کتاب چقدر در این زمینه موفق بوده است.
مسجد سلیمان یکی از شهرهای خیلی خاص ایران در حوادث و بزنگاه های مختلف در طول تاریخ بوده و تجربه های زیسته من و هم نسلانم نیز در همین زمینه و زمانه شکل گرفته و در ذهن من و ما باقی مانده اند.
اما مرگ و مفهوم مرگ در مقاطع مختلف بی تغییر مانده و باور دارم همچنان نیز بی تغییر مانده باشد.همانقدر که زایش و زندگی، بی بدیل است.
شما در جای جای کتاب با "زمان" بازی کرده و در یک خط روایی نمانده اید.همین "فلاش بک" زدن ها، اتفاقا از جذابیت های مجموعه داستانی آمبولانس سیاه است.اما داستان سوم و آخر، از نظر زمانی با دو داستان دیگر فاصله زمانی تقریبا زیادی دارد.دليل انتخاب این داستان و مقطع زمانی خاص آن چیست؟
شخصیت داستان یعنی "دایی" و ویژگی های شخصیتی و روحی و جایگاهی که همواره در ذهن من داشته و هنوز نیز دارد.البته در این داستان که کوتاه تر از دو داستان قبلی کتاب است سعی کرده ام همچنان به سبک روایت و به تعبیر شما فلاش بک زدن وفادار باشم، اما مفهوم انسان، توانمندی و به مرور ناتوان و رنجور شدن انسان در مفهوم کلی آن و در روایت شخصی آن از یک فرد که اتفاقا او نیز از عزیزترین انسان های زندگی من بوده، شکل بیان و نگارش خاص خود را می طلبیده.فروتنانه باید اعتراف کنم که در بیشتر جاها و صفحات کتاب این قلم بوده که دست مرا به دنبال خود می کشانده و تصاویر برجای مانده در ذهن مرا بصوت کلمات و جملات بازتولید کرده است.
آمبولانس سیاه از ابتدا تا انتها در چنین اتمسفر و فضایی شکل گرفته و به نگارش در آمده و امیدوارم برای مخاطب نیز جذاب باشد.
حتما همین گونه است.مجدد به شما تبریک می گویم و از وقتی که برای این گفتگو اختصاص دادید سپاسگزارم.
موخره ي گفتگو؛ کتاب "آمبولانس سیاه" در قطع رُقعی و در یکصد و یک صفحه توسط چاپ و نشر "هورات" در تهران منتشر شده و در پُشت جلد آن، این بخش ها از کتاب برای معرفی اش انتخاب شده اند؛
؛؛بودا:ای راهبان، قلم بردارید تا من از رنج برایتان سخن بگویم.گویا بودا وصف حال ما می کرد وقتی از رنج سخن می گفت!تولد رنج است، پیری رنج است و مرگ رنج! بودن با آن کسی که انسان او را دوست نمی دارد رنج است و دوری از آن کس که انسان او را دوست می دارد، رنج!؛؛
و در ادامه متن پشت جلد، این بخش از داستان نخست کتاب انتخاب شده است؛
؛؛غوغای شده بود!من دیدم که او را در موجی پیچاندند،همان موجی که مادر بزرگ را هم با آن پیچانده و درون آمبولانس سیاه گذاشته بودند.همان ماشینی که وقتی آن را از دور می دیدیم چند مرتبه پشت سر هم و سریع به طرف آن تُف می کردیم! بعدها که فهمیدم آن تف های به سمت آمبولانس برای این است که مُرده می برد.از آن پس من به هیچ آمبولانس سیاهی...!؛؛
مراسم رونمایی و معرفی کتاب "آمبولانس سیاه" به زودی در تهران برگزار خواهد شد و پس از آن، کتاب در کتابفروشی های تهران، البرز، خوزستان، چهارمحال بختياري و اصفهان، برای تهیه علاقه مندان توزيع خواهد شد.

نگارش:فرشید خدادادیان
پژوهشگر تاریخ نفت و میراث صنعتی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تسهیل صدور مجوزهای گردشگری اقدام مؤثر مجلس است

نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت‌وگو بامیراث‌آریا

تسهیل صدور مجوزهای گردشگری اقدام مؤثر مجلس است

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه ‌باوی در مجلس شورای اسلامی، یکی از اقدامات مؤثر مجلس در صنعت گردشگری را کاهش تعداد مجوزها عنوان کرد.

خوزستان مجتبی یوسفی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته تهران با حضور در غرفه اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان در گفت‌وگو با میراث‌آریا گفت: کشور ما به لحاظ دارا بودن ظرفیت دسترسی به آب‌های آزاد و دریاها، شاهراه حیاتی و ترانزیت دنیا محسوب می‌شود و از همه مواهب زیرزمینی و طبیعی برخوردار است.

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوزستان به عنوان یکی از استان‌هایی که در عرصه گردشگری، دارای آب و هوای متنوع چهار فصل است، فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این‌ صنعت را دارد.

او، روند طولانی‌مدت صدور مجوزها برای سرمایه‌گذار را از جمله مشکلات گذشته اداره‌کل میراث‌فرهنگی و مجتبی یوسفگردشگری خوزستان عنوان کرد و افزود: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و قانون‌ تأمین مالی طرح‌ها و زیرساخت‌ها که طی دو سال قبل در مجلس به تصویب رسید، موانع را از جلوی پای سرمایه گذار واقعی برداشت.

یوسفی گفت: در سال‌های گذشته، مراحل دریافت مجوز نهایی برای سرمایه‌گذاری، صدور ۱۷ مجوز بود که با تلاش‌های انجام‌شده این رقم به ۹ مجوز رسید .

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری اکنون آماده است. درحوزه روستایی و شهری صنعت نفت و گاز در بعد گردشگری وسرمایه گذاری هم، اقداماتی برای صدور مجوز وتسهیل در سرمایه‌گذاری انجام شده است.

او اظهار امیدواری کرد: این روند در دوره مدیریت جدید هم ادامه یابد تا سرمایه‌گذار برای انجام یک سرمایه‌گذاری روند دریافت طولانی مدت مجوز را طی نکند.

تسهیل صدور مجوزهای گردشگری اقدام مؤثر مجلس است

تصویر نویسنده خوزتوریسم

دعوت استاندار خوزستان از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری پزشکی

دعوت استاندار خوزستان از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری پزشکی

استاندار خوزستان با دعوت از همه سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری به ویژه گردشگری پزشکی گفت: از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری خوزستان استقبال و حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدرضا موالی‌زاده سه‌شنبه در نخستین پیش‌ همایش سرمایه‌گذاری در گردشگری پزشکی در شهرهای خرمشهر و آبادان، با حضور وزیر کار، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم در هتل همای تهران، به تشریح ظرفیت‌های گردشگری استان خوزستان پرداخت.

وی در این نشست که با هدف جذب سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری پزشکی برگزار شد، اعلام کرد: برای نخستین بار است که مسائل خوزستان در سطح ملی و با حضور نمایندگان کشورهای دوست و همسایه مطرح می‌شود.

موالی‌زاده با تاکید بر اهمیت معرفی ظرفیت‌های استان خوزستان خاطرنشان کرد: خوزستان با دارا بودن نواحی اقلیمی متنوع، از جمله مناطق سردسیر، گرم و خشک، و معتدل، استانی چهارفصل است که ظرفیت‌های بی‌نظیری برای توسعه گردشگری پزشکی دارد.

وی افزود: رودخانه‌های اصلی مانند کارون، کرخه و دز نه تنها نقش حیاتی در تامین آب و کشاورزی دارند، بلکه در شکل‌دهی به میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی این استان نیز تاثیرگذار بوده‌اند.

استاندار خوزستان به زیرساخت‌های توسعه‌یافته این استان نیز اشاره کرد و گفت: وجود بنادر مهم، زیرساخت‌های نفت و گاز، و فرودگاه‌های پیشرفته، خوزستان را به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و تجاری ایران تبدیل کرده است.

موالی‌زاده همچنین به نقش خوزستان در تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت: این استان سهم ۱۴ درصدی در تولید محصولات کشاورزی کشور دارد و در تولید گندم، نیشکر و قند رتبه اول را در اختیار دارد.

وی همچنین به تنوع فرهنگی و قومی خوزستان تاکید کرد و گفت: تنوع دینی، قومی، فرهنگی، آداب و رسوم خاص، صنایع دستی، جشن‌ها، موسیقی و رقص‌های محلی، خوزستان را به استانی منحصر به فرد و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی، خوزستان دارای هزار و ۷۰ اثر میراثی ثبت ملی و سه اثر ثبت جهانی است که نشان‌دهنده غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه است.

این پیش‌همایش با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری پزشکی خوزستان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شد و حضور نمایندگان کشورهای مختلف نشان‌دهنده علاقه‌مندی جامعه بین‌المللی به همکاری با ایران در این حوزه است.

سفرای عربستان سعودی، مالزی و نیکاراگوئه و نمایندگان کشورهای عراق و سودان در این مراسم حضور داشتند

تصویر نویسنده خوزتوریسم

ضرورت الگوگیری از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و بومی‌سازی آن در خوزستان

استاندار خوزستان تأکید کرد:

ضرورت الگوگیری از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و بومی‌سازی آن در خوزستان

استاندار خوزستان گفت: با الگوگیری از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و تطبیق آن با شرایط و ظرفیت‌های خوزستان، می‌توان نمایشگاه‌هایی مؤثر و تأثیرگذار در استان برگزار کرد.

به‌گزارش روابط‌غمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحمدرضا موالی‌زاده ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران و در بازدید از غرفه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، با اشاره به جاذبه‌های تاریخی خوزستان از جمله شهر باستانی شوش و زیگورات چغازنبیل و سازه‌های آبی تاریخی شوشتر که ثبت جهانی شده‌اند و ده‌ها معبد باستانی و نقش‌برجسته‌ و قلعه‌ تاریخی گفت: استان خوزستان به دلیل پیشینه کهن تاریخی و برخورداری از جاذبه‌های طبیعی همچون رودخانه‌ها، تالاب‌ها، آبشارها، چشمه‌ها و دریا و همچنین ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی از جمله مزارع نیشکر و نخلستان‌ها و شنزارهای غرب استان و وجود جاذبه‌های فرهنگی همچون آداب و رسوم محلی و فرهنگ غنی مردمان خوزستان از جمله موسیقی محلی اقوام و صنایع‌دستی، قادر است تمام نیازهای گردشگران را برطرف کند.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به شعار نمایشگاه که بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری «گردشگری و صلح» تعیین شده و در این نمایشگاه با عنوان «گردشگری، صلح، اقوام ایرانی و وفاق ملی» برگزار می‌شود، بیان کرد: خوزستان رنگین کمانی از اقوام است و تنوع قومی و فرهنگی موجود در خوزستان قادر است که نمایشگاهی روباز از این تنوع را پیش روی گردشگران قرار دهد؛ پس برگزاری هجدمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بهترین فرصت برای نمایش این ظرفیت‌ها است.

او با اشاره به انواع ظرفیت گردشگری در خوزستان بیان کرد: در زمینه گردشگری صنعتی هم پالایشگاه‌ها و صنایع نفت و گاز بخصوص تأسیسات قدیمی آنها در آبادان، مسجدسلیمان، امیدیه، آغاجاری، دارخوین، عنبل به عنوان بخشی از جاذبه‌های صنعتی استان محسوب می‌شوند.

موالی‌زاده تصریح کرد: در زمینه گردشگری مذهبی، وجود آرامگاه دانیال نبی در شوش و انواع امامزاده‌ها و زیارتگاه‌های متعدد در سطح استان، این کهن سرزمین را به دیار دارالمؤمنین تبدیل کرده است.

او وجود مناطق عملیاتی دفاع مقدس و موزه دفاع مقدس را یکی دیگر از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری استان خوزستان عنوان کرد و یادآور شد: در هجدمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران تلاش شده است تا بخشی از این ظرفیت به نمایش گذاشته شود. همچنین خوزستان با بهره‌گیری از انواع ظرفیت‌ها، تلاش می‌کند تا در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، تصویری جامع و جذاب از خود ارائه دهد و گردشگران داخلی و خارجی بیشتری را به بازدید از این استان ترغیب کند.

استاندار خوزستان در ادامه به اهمیت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اشاره و بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت گردشگری در ایران است. این نمایشگاه نقش کلیدی در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان‌های مختلف ایران به منظور ایجاد شبکه‌های ارتباطی بین فعالان این صنعت، جذب سرمایه‌گذاری و تبادل تجربیات بین‌المللی دارد. برای خوزستان، این نمایشگاه فرصتی استثنایی است تا ظرفیت‌های گردشگری منحصر به فرد خود، از جمله جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی را به مخاطبان داخلی و بین‌المللی معرفی کند.

او گردشگری فرهنگی که به نمایش آداب و رسوم محلی و فرهنگ غنی مردمان می‌پردازد را از دیگر مزیت‌های خوزستان برشمرد و گفت: خوزستان در زمینه موسیقی سنتی اقوام از تنوع برخوردار است و در این زمینه می‌تواند شگفتی‌های بی شماری را عرضه کند. خوزستان با برخورداری از انواع صنایع‌دستی و صنعتگرانی که نشان ملی و جهانی دارند و همچنین وجود شهرهای ملی صنایع‌دستی جلوه‌ای از هویت پربار این استان را به نمایش می‌گذارند.

موالی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه خوزستان میزبان چهارمین جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای خواهد بود تأکید کرد: برای برگزاری نمایشگاه‌های مؤثر و تاثیرگذار در خوزستان، می‌توان از تجربیات و الگوهای موفق نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بهره گرفت. تمرکز بر جاذبه‌های منحصر به فرد خوزستان، معرفی جاذبه‌های مختلف تاریخی، برجسته‌سازی فرهنگ و آداب و رسوم محلی مانند غذاهای سنتی، جذب مشارکت ملی، دعوت از کشورها و شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری برای حضور در نمایشگاه، ایجاد بستر برای تبادل تجربیات و فناوری‌های نوین در صنعت گردشگری، فراهم کردن فضایی برای تعامل بین فعالان محلی، ملی و بین‌المللی، ایجاد فرصت‌های همکاری بین بخش‌های دولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله این موارد است.

او در ادامه به ضرورت سازمان‌دهی کارگاه‌های آموزشی، سمینارها و پنل‌های تخصصی با حضور کارشناسان برجسته، برگزاری گشت‌های گردشگری برای معرفی جاذبه‌های خوزستان به شرکت‌کنندگان در نمایشگاه گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: با الگوگیری از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و تطبیق آن با شرایط و ظرفیت‌های خوزستان، می‌توان نمایشگاه‌هایی مؤثر و تأثیرگذار در استان برگزار کرد. این نمایشگاه‌ها نه تنها به معرفی جاذبه‌های خوزستان کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به عنوان محرکی برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان عمل کنند.

استان خوزستان به‌عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری کشور باتوجه به دار بودن آثار ثبت شده جهانی و ملی و همچنین ظرفیت‌های طبیعی بسیار زبیا، سعی کرده در هجدمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشور، ظرفیت‌های متنوع و جذاب خود را به طور شایسته‌ای به نمایش بگذارد. این استان با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و صنعتی، توانسته است توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و فعالان صنعت گردشگری را به خود جلب کند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

میراث‌فرهنگی خوزستان با شرکت توسعه‌گردشگری ایران ۳ تفاهم‌نامه منعقد کرد

در اولین روز نمایشگاه گردشگری تهران انجام شد؛

میراث‌فرهنگی خوزستان با شرکت توسعه‌گردشگری ایران ۳ تفاهم‌نامه منعقد کرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و ‌صنایع‌دستی خوزستان از انعقاد سه تفاهم‌نامه در نخستین روز از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمد جوروند ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در نخستین روز برپایی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران گفت: یکی از اتفاقات خوب این نمایشگاه برای خوزستان، انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت توسعه‌گردشگری ایران برای واگذاری سه طرح نیمه‌تمام گردشگری به ارزش یکصد میلیارد تومان به شرکت توسعه بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و ‌صنایع‌دستی خوزستان طرح‌های یادشده را شامل مجتمع آب‌درمانی گراب بهبهان، مجتمع گردشگری گلگیر مسجدسلیمان و طرح اردوگاه گردشگری بلوط باغملک خواند و بیان کرد: این تفاهم‌نامه‌ها باعث‌ رونق صنعت گردشگری و زمینه اشتغال‌زایی مستقیم ۲۰۰ نفر خواهد شد.

او بااشاره به این‌که اینکه طرح‌های پیش‌گغته باعث اشتغال غیرمستقیم هم می‌شود افزود: استان خوزستان ظرفیت‌های فراوانی در زمینه گردشگری از شمال تا جنوب استان دارد و این ظرفیت‌ها می‌طلبد که‌ تلاش برای جذب گردشگر بیشتر شود.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد بود که غرفه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان همراه با برخی دستگاه‌های اجرایی استان که در حوزه گردشگری فعال هستند، روی هم رفته در فضایی به وسعت ۷۷۴ مترمربع در سالن‌های ۳۸ََA و ۳۸B پذیرای بازدیدکنندگان هستند.

میراث‌فرهنگی خوزستان با شرکت توسعه‌گردشگری ایران ۳ تفاهم‌نامه منعقد کرد

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ