خوزتوریسم

رسانه تخصصی گردشگری و فرهنگی خوزستان

تصویر نویسنده خوزتوریسم

جولان حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیاء تاریخی در کشور

یک پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی با اشاره به جولان حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیاء تاریخی در کشور گفت: عدم وجود ضوابط بازدارنده در متن قوانین یا ضعف در خصوص ضمانت اجراهای در نظر گرفته شده، علت این معضل اساسی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تمدن و تاریخ طولانی ایران باعث شده تا کشور ما یکی از چند کشور معدود دنیا محسوب شود که دارای بیشترین تعداد آثار تاریخی و به تعبیر دقیق‌تر میراث فرهنگی باشد که قبل از هرچیز شناسنامه و هویت هر ایرانی محسوب می‌شود.


با وجود این امر و رسالت سنگین نهادهای مربوطه در زمینه حفظ و حراست از این آثار و ابنیه تاریخی که به نوعی زیربنای فرهنگی نسل‌های آینده کشور را تشکیل می‌دهند؛ به دلیل برخی از ضعف‌های ساختاری و اجرایی که عمدتاً به نقص در زمینه قانون‌گذاری و نبود سازوکارهای بازدارنده و حمایتی حقوقی لازم باز می‌گردد باید گفت کارنامه چندان درخشان و خوبی در این زمینه حاصل نبوده است.

در سایه برخی از همین کاستی‌ها و نبود نظارت‌ها شاهد گستردگی حفاری‌های غیرقانونی و تعدد استخراج‌های غیرمجاز و قاچاق اشیاء تاریخی و فرهنگی نفیس و ارزشمند ایران به دیگر کشورها و به‌ویژه برخی از کشورهای همسایه و منطقه هستیم؛ به گونه‌ای که با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت در خواهیم یافت که کشورهای حاشیه خلیج فارس از امارات، کویت و عربستان گرفته تا عراق و حتی ترکیه، به بازاری برای حراج و فروش آثار تاریخی و فرهنگی ایران زمین بدل شده‌اند.

بدون تردید یکی از مهمترین علل رخداد این موضوع را باید فقدان قوانین کارآمد و بازدارنده دانست؛ به گونه‌ای که باعث شده یک شخص بتواند در کشورمان با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی به انواع و اقسام وسائل و ادوات مورد نیاز و ضروری برای شروع به عملیات استخراج و یا حفاری غیرمجاز دست پیدا کند.

درحالی‌ که مکرر اعلام شده است خرید و فروش این دست از ادوات غیرقانونی بوده و واجد وصف مجرمانه است، اما به دلیل ضعف قانون در وضع ضمانت اجراهای لازم و بعضاً عدم اجرای صحیح کماکان شاهد جولان این معضل در عرصه میراث فرهنگی و انتشار مداوم اخباری مبنی بر انجام عملیات‌های کاوش غیرقانونی و یا قاچاق اشیاء باستانی هستیم.

بر همین اساس و به منظور تنویر هرچه بیشتر علل و عوامل ایجاد کننده این مشکل و شناخت بهتر ریشه‌های آن با رویکرد درمان و پیشگیری توسط مسئولین، مجتبی گهستونی؛ فعال حوزه میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با اشاره به این موضوع که معمولاً اشیاء و آثار تاریخی که در حین عملیات اکتشاف و حفاری به دست می‌آیند شامل سکه‌های طلا، نقره و ظروف سفالی و ....است، گفت: این اشیاء معمولاً علاوه بر بهره‌مندی از ارزش تاریخی و معنوی دارای ارزش ریالی بالایی هستند که همین موضوع به نوعی امری فریبنده و وسوسه‌انگیز برای حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیاء تاریخی محسوب می‌شود.

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی ادامه داد: هم‌‌اکنون شبکه گسترده مافیایی در مسیر کشف آثار تاریخی و قاچاق آن به سایر کشورها فعال است و متأسفانه این فعالیت‌ها در اشکال و قالب‌های مختلفی اعم از شبکه‌های منسجم، گروه‌های مقطعی و حتی بعضاً به صورت فعالیت‌های انفرادی انجام می‌گیرد که همین امر باعث ایجاد تعرض به محوطه‌های تاریخی و تحمیل آسیب و خسارات زیادی به دلیل بهر‌ه‌برداری غیرعلمی و اصولی اشیاء در هنگام عملیات اکتشافی می‌شود.

این فعال حوزه میراث فرهنگی در ادامه با بیان این مطلب که هم‌اکنون مجموعه‌داران گنجینه‌های تاریخی و باستانی کشور در چارچوب خاص قوانین و ضوابط حاکم در حوزه میراث‌ فرهنگی کشور با مجوزهای قانونی مربوطه از دستگاه‌های متولی این امر در حال فعالیت هستند، بیان کرد: در مقابل اما مافیایی وجود دارد که سیطره فعالیت آنان به نحوی گسترده است که خود را مجموعه‌دار گنجینه و عتیقه‌های تاریخی دانسته و همواره با قاچاق اشیای تاریخی به کشورهای مختلف به اهداف سودجویانه و کسب درآمدهای هنگفتی می‌رسند.

مطابق صحبت‌های گهستونی، در طول ادوار و سالیان گذشته و از قدیم‌الایام همواره وجود حفاری‌های غیرمجاز و قاچاقچیان اشیاء تاریخی در کشور و سراسر دنیا امری محرز و غیرقابل انکار بوده است؛ با این وجود اما در کشور ما متأسفانه به دلیل وجود علل و عوامل مختلی از جمله عدم وجود ضوابط روشن و صریح بازدارنده در متن قانون و یا ضعف در خصوص ضمانت اجراهای در نظر گرفته شده در قوانین موجود و نیز عدم بازنگری برخی از قوانین مرتبط در طول دوران گذشته این دسته از افراد و گروه‌ها با میدان‌داری و فراغ بال بیشتری به انجام فعالیت‌های غیرمجاز خود می‌پردازند.

افزایش تقریباً 80 درصدی جرائم آثار منقول تاریخی و یگان حفاظت خالی از امکانات و نیرو

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی با اشاره به افزایش 79 درصدی سرقت، تجارت اشیاء تاریخی و استفاده از فلزیاب در بازه زمانی 1395 تا 1399، اظهار کرد: به اذعان قاطبه کارشناسان میراث فرهنگی علت عمده عارض شدن چنین مسئله‌ای وجود بدنه و تشکیلات متزلزل و سست یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی است که وظیفه اصلی آن حفاظت و حراست از آثار تاریخی و همچنین مقابله و مبارزه با هرگونه اقدام غیرمجاز در راستای نفی قوانین اکتشاف و قاچاق اشیاء تاریخی است.

وی نبود نیروی انسانی متخصص و متبحر، کمبود امکانات و وسایل لجستیکی و همچنین نداشتن تشکیلات رسمی و شناخته شده در سطح جامعه را علت عدم اقتدار و تزلزل این ارگان مهم و حیاتی در حفظ میراث فرهنگی کشور دانست و افزود: با توجه به وجود چنین نواقص و کاستی‌هایی تاب‌آوری یگان حفاظت میراث فرهنگی در برابر اعمال غیرقانونی و حفاران غیرمجاز بسیار کم، ضعیف و شکننده است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی یکی از مصادیق بدنه سست و غیر مجهز یگان حفاظت را این موضوع دانست که باید تقریباً در تمامی عملیات‌های ناظر بر دستگیری متخلفان و کشف و ضبط آثار قاچاق تاریخی، به دلیل عدم وجود نیرو و امکانات لازم و کافی در یگان حفاظت، عملیات به صورت کامل با دخالت و یاری عوامل نیروی انتظامی صورت بگیرد.

گهستونی در ادامه صحبت‌های خود اذعان کرد: در حالی که در مناطق و محوطه‌های که از لحاظ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی حائز اهمیت ویژه است، به صورت ملموس شاهد حضور پررنگ و مقتدارنه ماشین‌های جنگل‌بانی و یا محیط زیست به جهت بررسی و پایش مداوم هستیم؛ اما در مقابل در سایت‌های تاریخی و محوطه باستانی که دارای ارزش تاریخی و هویتی بسیار بالایی برای کشور هستند، هیچگونه رد و نشانی از ماشین‌های یگان حفاظت دیده نمی‌شود که این موضوع قابل انتقاد و گلایه بوده و حتماً باید به آن توجه شود.

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی توضیح داد: به جرأت می‌توان گفت در بسیاری از شهرهای کشورمان که دارای ارزش تاریخی بسیار بالایی هستند، اساساً حتی ماشین‌های مربوط به یگان حفاظت برای مردم شهر ناشناخته و ناآشنا است؛ چراکه در بسیاری از موارد ماشین‌های مربوط به یگان حفاظت فاقد رنگ و نشانه خاصی است.

موروثی شدن قاچاق اشیاء تاریخی در سایه ضعف قوانین بازدارنده

وی همچنین عنوان کرد: بنابراین این امر مسجل است که حضور بی‌رمق و نیم‌بند یگان حفاظت به منظور انجام وظایف اصلی خود موجب می‌شود که متقابلاً افراد سودجو و متخلف در امر قاچاق و حفاری‌های غیر مجاز اشیاء تاریخی قوی‌تر و جسورانه‌تر عمل کنند؛ به طوری که در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور انجام چنین فعالیت‌های غیر مجازی را مرسوم و آن را میراث‌دار شغل پدران و اجدادان خود می‌دانند و بدون وجود هیچگونه ترس و یا خجالتی بر انجام آن اصرار می‌‌ورزند.

مطابق گفته‌های این فعال حوزه میراث فرهنگی، بر همین اساس و با توجه به جمیع توضیحات و دلایل بیان شده که همگی منتج به کاهش اقتدار یگان حفاظت و عدم هم‌راستایی تجهیزات این یگان با نیروی انتظامی می‌شود باید گفت که این نهاد مهم و اساسی تنها به نیروهای ضابطی تبدیل شده‌اند که نمی‌توان از آن کارآمدی و بازدارندگی لازم را در راستای برخورد با تخلفات موجود در این حوزه انتظار داشت.

گهستونی همچنین معتقد است: از سوی دیگر ضعف اجرایی قوانین مرتبط در این حوزه در سطح کلان کشور موجب می‌شود تا در برخی از موارد در صورت کشف و ضبط اشیاء تاریخی و دستگیری متخلفان امر و تحویل آنان به جهت انجام سلسله مراتب قانونی به دستگاه قضایی، مجرم صرفاً ظرف مدت کوتاهی بدون اعمال قانون و پرداخت جریمه آزاد شود که همین امر یقیناً باعث جری‌تر شدن فرد و تداوم فعالیت‌های مجرمانه‌اش می‌شود.

سرکشی به سایت‌های تاریخی منوط به دریافت گزارش انجام تخلف در محوطه‌ها!

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی وجود عدم برنامه‌ریزی مدون و منسجم در راستای زمان‌بندی و چگونگی سرکشی و بازدید از سایت‌های باستانی و تاریخی کشور توسط یگان حفاظت فعال در وزارت میراث‌ فرهنگی را از اهم مسائل و معضلات موجود در این راستا عنوان کرد و گفت: در این خصوص تنها شاهد ارائه گزارش‌های هیجانی و بعضاً غیرواقعی هستیم که همین امر در نهایت موجب اعمال نظرهای صوری و در نهایت قربانی شدن محوطه و سایت‌های تاریخی می‌شود.

وی در این باره توضیح داد: متأسفانه در سایه عدم وجود ساز و کار و تعریف مشخصی در خصوص نحوه بررسی و پایش وضعیت سایت‌های تاریخی و نیز کیفیت چگونگی بازدید از محوطه‌های مذکور در مواردی که با مشکل بعد مسافت و دوری سایت از محل استقرار یگان حفاظت مواجه هستیم، مشکلاتی بروز می‌کند که نیازمند اتخاذ تمهیدات لازم برای رفع آن هستیم؛ برای مثال در اینگونه موارد به دلیل بعد مسافت، عمدتاً بازدیدهای میدانی یگان حفاظت در راستای پایش وضعیت سایت‌ها منحصراً منوط به ارائه و وصول گزارش تخلف در سایت مربوطه است که ناگفته پیداست صحیح نبوده و آسیب‌زننده است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی در پایان با اشاره به این مطلب که فلزیاب‌ها مهم‌ترین ابزار فعالان غیرمجاز در راستای انجام حفاری و اکتشافات است، خاطرنشان کرد: هرچند هیئت دولت دستور لازم برای جمع‌آوری و ضبط فلزیاب‌هایی که در خارج از چارچوب قانونی تعریف شده عرضه شوند، صادر شد، اما سؤال مهم و اساسی اینجاست که آیا در طول چند سال گذشته تمامی فلزیاب‌های مصادره شده در مأمن امنی ضبط و نگه‌داری شده‌اند و یا اینکه این ادوات در سایه نبود نظارت‌های لازم به دلایل گوناگون از جمله اسقاطی شدن و ... در سایه ضعف قوانین موجود مجدداً به چرخه کار و فعالیت متخلفان بازگشته‌اند

منبع تسنیم

تصویر نویسنده خوزتوریسم

روستاییان و عشایر ایران زمین؛ قهرمانان و پرچم داران فرهنگ و تمدن

روستاییان و عشایر ایران زمین؛ قهرمانان و پرچم داران فرهنگ و تمدن

روستاییان و عشایر ایران بی‌شک قهرمانان ایران زمین‌ و نجات دهندگان میراث تاریخی و فرهنگی و پرچم داران توسعه پایدار این سرزمین تاریخی و کهن هستند. عشایر به عنوان قشری شریف و بیشتر محروم از امکانات اولیه زندگی و امور رفاهی، برای عمران و آبادانی ایران زحمات فراوانی متحمل شده‌اند؛ آن‌هایی که کمتر دستخوش تغییرات گسترده شده و به همین علت پاسدار فرهنگ و تمدن ایرانی و استمراربخش زندگی اجتماعی ایرانیان بوده‌اند و نقش موثری در تولید و توسعه اقتصادی دارند.

عکاس : احمد بلباسی

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی ـ فرهنگی رودخانه دز به یونسکو می‌رود

پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی ـ فرهنگی رودخانه دز به یونسکو می‌رود

ایسنا/خوزستان مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: منظر تاریخی ـ فرهنگی رودخانه دز یعنی آسیاب‌های دزفول، بافت تاریخی و هر آنچه در بستر و عمق رودخانه و مجاور آن وجود دارد در صورت اتمام گزارش و ارسال به یونسکو در آینده نزدیک ثبت جهانی خواهد شد.

عباس چراغ‌چشم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اتمام این گزارش پیچیده و زمان‌بر است اظهار کرد: تاکنون ۱۱۰۰ صفحه از پل، آسیاب‌ها، بافت تاریخی و... واقع در بستر رودخانه دز مستندنگاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی دزفول به صورت خودجوش فعالیت ثبت جهانی منظر فرهنگی دز را شروع کرده و در حال پیگیری آن است.

چراغ‌چشم با بیان اینکه مستندات باید به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسوی ترجمه شود توضیح داد: برای تنظیم درست گزارش و تکمیل اطلاعات و مستندات باید گزارش تصویری، نوشتاری، نقشه مناطق و کارهایی که در گذشته انجام شده و در حال انجام است به صورت کامل ارایه شود.

وی ادامه داد: مطالعه منابع در این خصوص یعنی منابع تخصصی شناخت منطقه، شناخت روند تغییرات منظر فرهنگی دز و... از جمله موضوعات مورد بررسی است.

او گوش‌زد کرد: پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی دز در فهرست جهانی یونسکو باید اولویت سازمان میراث فرهنگی کل کشور باشد و همچنین نیازمند تأمین اعتبار و حمایت نهادهای حاکمیتی است.

چراغ‌چشم تأکید کرد: در خصوص زمان ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی دز نمی‌توانم اظهار نظر دقیقی داشته باشم و منتظر اتمام گزارش نهایی و ارایه آن به یونسکو هستیم. همچنین لازم به ذکر است که در صورت ارایه گزارش کمیته میراث جهانی یونسکو تصمیم‌گیری نهایی در این‌ باره را بر عهده دارد.

او با اشاره به اینکه آسیاب‌های آبی دزفول بخش مهمی است که در سه قسمت رودخانه واقع شده خاطرنشان کرد: قرارگیری آسیاب‌های آبی دزفول در بستر رودخانه و در مجاورت پل قدیم یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در استان خوزستان است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: منظر فرهنگی دز با تلاش و همت مسؤولان مربوطه به زودی در فهرست آثار ثبت جهانی قرار خواهد گرفت.

چراغ‌چشم: ثبت جهانی منظر فرهنگی دز نیازمند عزم همگانی است - دزفوری | پایگاه  خبری دزفول

تصویر نویسنده خوزتوریسم

*گردشگری روستای ربخیه آغاز شد*

*گردشگری روستای ربخیه آغاز شد*

*اجرای اولین برنامه گردشگری در روستای ربخیه ؛دهستان ویس با همکاری مشترک مرکز تخصصی نجوم اهواز و انجمن سفیران گردشگری خوزستان */

به نقل از زیبا راکی رئیس انجمن سفیران گردشگری خوزستان ؛ با برگزاری اولین تور گردشگری با موضوع نجوم و توسعه گردشگری به مقصد روستای ربخیه؛ ظرفیت های گردشگری ،فرهنگی،علمی ،اجتماعی و قابل سرمایه گذاری ربخیه معرفی و عملا انجام فعالیت های گردشگری در آن روستا آغاز شد.
زیبا راکی گفت : این تور که شامل برنامه های ویژه نجومی از جمله رصدستارگان و اجرام آسمانی و برپایی کارگاه تخصصی در چادر آسمان نما بود ؛با همکاری مشترک مرکز تخصصی نجوم اهواز و انجمن سفیران گردشگری خوزستان بمناسبت هفته گردشگری در مکان احداث بزرگ‌ترین مجتمع گردشگری ،فرهنگی و اقامتی روستای ربخیه با حضور جمعی از فعالین و دوستداران گردشگری خوزستان، دهیار و اهالی محلی ، معاون مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان ،مدیرکل و کارکنان اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خوزستان ،انجمن های گردشگری ،رئیس تشکل های مردم نهاد استانداری و نام آوران حوزه نجوم برگزار شد.


راکی افزود : پیش از اجرای برنامه های شب نجومی ربخیه ؛ اینجانب در خصوص بررسی ظرفیت های این روستا ،بازدید های متناوب و نشست های قبلی با دهیار و مردم محلی و نیز برنامه ریزی و همکاری با انجمن نجوم اهواز در خصوص راه اندازی اولین مرکز گردشگری ربخیه و اثرات فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی انجام فعالیت های گردشگری در روستا و نیز به نوبه خود تشکر و قدر دانی از زحمات همکاران فعال در تشکل های مردم نهاد و کلیه تلاشگران حوزه گردشگری در ادارات میراث فرهنگی و گردشگری سراسر استان سخنرانی داشتم ،سپس با دعوت از امیر کیا رئیس مرکز تخصصی نجوم اهواز ، ایشان از فعالیت های نجومی ،موفقیت ها و دستاوردهای انجمن و سپس انگیزه خانواده امیرکیا در راه اندازی مرکز گردشگری سخن به میان آورد و ضمن ابراز اشتیاق و آمادگی در راه اندازی مرکز گردشگری ربخیه از کلیه فعالین و مسئولین ذیربط درخواست حمایت و همکاری تا حصول نتیجه لازم را داشت و در پایان سخنان محمد حسین ارسطو زاده ؛مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خورستان که حضور ایشان در برنامه نشانه حمایت و استقبال از توسعه گردشگری روستایی بود ؛ سبب دلگرمی و تشویق هرچه بیشتر برگزار کنندگان برنامه نجومی و فعالین گردشگری شد .
ارائه گزارشی از برنامه های برگزار شده بمناسبت هفته گردشگری در سطح استان خوزستان توسط مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی نیز بخشی از این مراسم بود.
رییس انجمن سفیران گردشگری خوزستان در پایان گفت : در حاشیه برگزاری تور نجوم ؛ فعالین گردشگری به تبادل نظر و بررسی راه های همکاری با مردم محلی و دهیار ربخیه پرداختند تا بر اساس برنامه ای مشخص در راستای اهداف توسعه ای روستا بویژه احداث اولین مرکز گردشگری ربخیه با سرمایه گذاری بخش خصوصی ؛ همکاری نمایند.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

پادگان دوکوهه

پادگان دوکوهه

دوکوهه نام منطقه و پادگانی است در 4 کیلومتری شمال‌غربی شهر اندیمشک و در مجاورت جاده اندیمشک– خرم‌آباد که دهستان دوکوهه در شرق جاده و پادگان دوکوهه در غرب جاده واقع شده است.

این پادگان از شمال و غرب به رودخانه فصلی بالارود منتهی می‌شود و بخش جنوبی آن نیز توسط عوارض مصنوعی محدود شده است.

این منطقه به علت وجود دو ارتفاع 316 و288متری در کنارهم که مانند دوکوه دوقلو در این منطقه مسطح خودنمایی می‌کنند، دوکوهه نام گرفته است.

مساحت این پادگان با حواشی آن 15کیلومترمربع می‌باشد که وسعت بخش اصلی آن کمتر از 5کیلومترمربع است.

بخش اصلی پادگان که شامل ساختمان‌های گردان‌ها، ساختمان‌های اداری، دژبانی و انبار و ادوات و همچنین زمین صبحگاه است درکنار جاده و ایستگاه راه‌آهن موقت دوکوهه قرار دارند.

دوکوهه قبل از انقلاب پادگان پشتیبانی لشکر92 زرهی و یگان‌های نظامی جنوب‌غرب کشور بود و ساختمان‌هایی به صورت نیمه‌ساز برای نظامیان خدمت کننده در منطقه در این پادگان وجود داشت.

با شروع جنگ این پادگان در اختيار سپاه‌پاسداران قرارگرفت و در دوران دفاع‌مقدس به مهم‌ترین پادگان عملیاتی خوزستان مبدل شد.

این پادگان که عقبه یگان‌های عمل کننده در عملیات فتح‌المبین بود، پس از این عملیات به پادگان تیپ‌27 محمدرسول‌الله(ص) تبدیل شد، همچنین لشکر10سیدالشهداء(ع) نیز در همین پادگان تشکیل و راه‌اندازی شد

که بعدها مقر اصلی آن‌ها به نزدیکی همین پادگان(پادگان شهید کلهر) منتقل شد. دوکوهه به عنوان بزرگ‌ترين منزلگاه براي تجهيز و سازماندهي نيروهای جبهه جنوب بود و مثل يك شهر، مملو از جمعيّت، تحرك، نشاط و زندگي بود

دو نوع ساختمان در دوكوهه بود. ساختمان‌هاي يك طبقه كه در قسمت شمال و غرب پادگان قرار داشتند که نوعاً واحدهاي اداري بودند وكارهاي ستادي و خدماتي مي‌كردند و ديگر، ساختمان‌هاي پنج طبقه‌اي كه آسايشگاه نيروهاي رزمنده بود و در بخش جنوبی پادگان قرار داشتند و هرکدام به نام یک گردان پیاده نظیر انصار، مالک اشتر، حبیب ابن مظاهر، مقداد و عمار نام گرفته است.

از آنجا که جنگ تحمیلی پیش از تکمیل كارهاي تأسيساتي پادگان شروع شده بود. در نتيجه ساختمان‌ها در ابتدا فاقد امکانات تهويه، شيشه، دست‌شويي و لوله‌كشي آب مناسب بودند و خيابان‌هاي پادگان، شني بود.

زمین صبحگاه، حمام و بعضي واحدها مثل مخابرات، حسينيه شهيد همت، آرايشگاه و ساير سرويس‌هاي خدماتي بعدها به وجود آمد

در بخش مرکزی دوکوهه حسینیه شهید همت قرار دارد که قلب این پادگان نام گرفته و شاهد شب زنده داری‌ها و مناجات رزمندگان اسلام بوده است. حوضی که در مقابل در این حسینیه وجود دارد نیز وضوخانه بسیاری از شهدا بوده است.

در ضلع شمالی حسینیه دو ساختمان پنج طبقه دیگر به نام‌های ذوالفقار و القارعه که مقر گردان‌های زرهی بودند، وجود دارد.کمی بالاتر از ساختمان گردان ذوالفقار، محوطه وسیعی وجود دارد که نمادی از قدس در آن خودنمایی می‌کند، این محوطه زمین صبحگاه بوده است که محل تمرین‌ها و اجتماع بسیجیان دوکوهه بوده است.

در بخش جنوبی زمین صبحگاه، حمام‌های دوکوهه و در بخش شمالی آن ساختمان‌های اداری قرار دارند.

در فاصله 2کیلومتری جنوب‌غربی دوکوهه، حسینیه گردان تخریب وجود دارد که به نام حضرت زهرا(س) نام گرفته است و چادرهای استقراری رزمندگان تخریب‌چی در کنار آن مستقر بوده است.

مقر این رزمندگان به علت تمرین‌های ویژه و سخت‌تر دور از سایر گردان‌ها قرار داشته است. پس از ربوده شدن حاج‌احمد متوسلیان فرمانده تیپ محمدرسول‌الله(ص)پادگان دوکوهه به نام پادگان حاج احمد متوسلیان تغییر نام یافت.

تصویر نویسنده خوزتوریسم

زخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهر

زخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهر

خیابان دلگشای خرمشهر، تنها خیابان باقیمانده از هشت سال دفاع مقدس است. یکی از دلایل معروف بودن این کوچه، نوشته «جئنا لنبقی» { آمده ایم که بمانیم } عراقی ها ست که یک فرمانده جوان خرمشهری به نام بهروز مرادی، با دیدن این دیوار نوشته فوراً دستور می ‌دهد برای حفظ این جمله یک پست نگهبانی بگذارند. او نگران بود که مبادا در آن گیرودار و هیجان ناشی از آزادی خرمشهر کسانی بیایند و بدون این که به ارزش سندی و تاریخی این جمله آگاهی داشته باشند، شعارهای دیگری روی آن بنویسند و این سند را از بین ببرند. این خیابان با همت اداره میراث فرهنگی خرمشهر به ثبت ملی رسیده است. فرید حمودی

زخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهرزخم های به یادگار مانده جنگ در «خیابان دلگشا»ی خرمشهر

تصویر نویسنده خوزتوریسم

تعریف جدید موزه از نگاه «ایکوم»

تعریف جدید موزه از نگاه «ایکوم»

شورای بین‌المللی موزه‌ها یا همان «ایکوم» در آخرین اجلاسِ عمومی خود که دوم شهریور در شهر پراگِ جمهوری چک برگزار شد، تعریف جدیدی از موزه را به رأی گذاشت که با ۹۲ درصد به تصویب رسید. پیش از این، طبق تعریف ایکوم، موزه مؤسسه‌ای دائمی و بدون داشتنِ اهدافِ مادی تعریف شده بود و حالا با در نظر گرفتن تحولات جامعۀ جهانی، تعریف این نهاد فرهنگی و تاریخی نیز تغییر کرده است. تعریف جدید «موزه» چیست و چه تفاوتی با گذشته دارد؟

برای دیدن گزارش روی تصویر زیر کلیک کنید

ارائه تعریف جدید از موزه در مجمع عمومی ایکوم

معرفی رسانه

رسانه گردشگری و فرهنگی خوزستان


با مجوز رسمی نشر دیجیتال برخط
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور

شماره مجوز: ۵۰/۲۲۹۰۶

شماره ثبت: ۱۰۱۸۷

کد شامد: ۱۲-۰-۶۵-۲۹۳۹۸۶-۱-۱

رسانه  تخصصی گردشگری و فرهنگی استان خوزستان
منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

گروه رسانه ای گردشگری وفرهنگی خوزستان
رسانه ای برای  معرفی وشناخت جاذبه های.باستانی.تاریخی
طبیعی.مذهبی استان خوزستان

معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام

منتخب گزارشهای تصویری  و رویدادهای  خبری حوزه گردشگری و فرهنگی کشور و استان خوزستان از منابع معتبر خبرگزاریها استانی و کشوری

برگزاری همایش ها..کارگاه های آموزشی..نمایشگاه هاو جشنواره های درون استانی و برون استانی بامحوریت معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی اقوام و فرهنگ ملی و محلی و آداب و رسوم اقوام خوزستان

مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان

ارتباط با ما:
۰۹۱۶۶۰۶۲۱۱۳
۰۹۳۰۲۳۱۸۷۴۶
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
logo-samandehi ................... ................. شعار سال ۱۴۰۳  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ